Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A piaci értékesítés Szlovákiában jó lehetőség a magyar kézművesek és vállalkozók számára, hogy új vásárlókat szerezzenek. Milyen feltételeknek kell megfelelni és mi a teendő – a részletes válaszokért olvassa tovább a cikket!

 

Vásári piaci értékesítés Szlovákiában

 

Milyen engedélyek alapján lehetséges a vásári, piaci értékesítés Szlovákiában

A külföldi vállalkozók hozzáadottérték-adó (DPH / szlovák ÁFA) regisztrációval, azaz szlovák közösségi adószámmal értékesíthetik az árujukat itteni rendezvényeken.

Másik feltétel, hogy az értékesítés folyamán használjanak online bekötött pénztárgépet.

Amennyiben vendéglátós tevékenységgel szeretnének standot nyitni, külön engedélyt kéne biztosítani a szlovák közegészségügyi hatóságtól. Mi itt egyszerűen csak higiéniai engedélynek nevezzük.

Amennyiben alkoholt is szeretne kimérni az vendéglátós a vásárokban, a jövedéki adók fizetésére is regisztrálnia kéne a szlovák adóhatóságnál.

Miért van szükség szlovák közösségi adószámra

A vásári, piaci értékesítésnél a teljesítés helye abban az országban van, ahol az értékesítés történik. Mivel a vásárlók főképpen magánszemélyek, a külföldi vállalkozónak nincs kire áthárítani a hozzáadottérték-adó (DPH / szlovák ÁFA) fizetésének kötelességét. Így a szlovák adót be kell építeniük a termékeik árába és továbbítaniuk kell a szlovák állam felé.

Mi szükséges az adóregisztrációhoz

A regisztrációs kérvényen kívül annak mellékleteként csatolni kell a magyar vállalkozás cégkivonatát, illetve igazolást az egyéni vállalkozás működtetéséről. Továbbá szükség van a cégkivonat / vállalkozói engedély hiteles szlovák fordítására. Ezen túlmenően a vállalkozói bankszámla vezetéséről szükséges egy bankigazolás. Ezek a dokumentumok nem lehetnek három hónapnál régebbi keltezésűek.

Az adóhatóság beregisztrálja a külföldi vállalkozást szlovák hozzáadottérték-adó fizetőként. Majd elküldi az erről szóló igazolást (rózsaszín kiskártyát) a magyar vállalkozás címére.

Milyen pénztárgépet kell használni a bevétel rögzítésére

2019 tavaszán Szlovákiában is bevezették a pénztárgépek kötelező online bekötését. Kétféle pénztárgép típus közül választhat a vállalkozó: online regisztrációs pénztárgép és virtuális regisztrációs pénztárgép. Mindkettőnek megvan az előnye és a hátránya.

A virtuális pénztárgép tulajdonképpen egy szoftver-applikáció az adóhatóság szerverén. Olcsóbban beszerezhető, mint az online pénztárgépek. Hátránya, hogy nem árt, ha a felhasználó legalább kicsit ért szlovákul.

A pénztárgépekről már több cikket is készítettem – olvassa a következő linkeken:

Online pénztárgép bevezetése Szlovákiában

eKasa – online pénztárgép

Virtuális pénztárgép – az online pénztárgépek „eKasa” projektjének része

Milyen gyakran kell benyújtani az adóbevallást

DPH (szlovák ÁFA) adóbevallást és az ezt kiegészítő ellenőrző kimutatást havonta kell benyújtani, mégpedig a következő hónap 25.-napjáig.  Párhuzamosan be is kell fizetni az adót.

Viszont a külföldi vállalkozók számára a szlovák hozzáadottérték-adó törvény azt az előnyt biztosítja, hogy csak abban az esetben kell adóbevallást benyújtani, ha történt az adott hónapban értékesítés. Ez azt jelenti, hogy ha csak egyszer egy évben jön a magyar kézműves egy adott vásárba, akkor csak a következő hónapban kell benyújtania az adóbevallást. A többi tizenegy hónapban nem.

A DPH bevallást és az ellenőrző kimutatást kizárólag elektronikusan lehet benyújtani a szlovák adóhatóság felé. A magyar vállalkozók számára legelőnyösebb, ha megbíznak egy szlovák szakembert az adóbevallás elkészítésével és benyújtásával. A meghatalmazásról a következő linkre kattintva olvashat: Szlovák adó ügyintézés meghatalmazás alapján

Foglalkoztathat-e munkavállalókat a külföldi vásárárus

A vásárokban foglalkoztathat munkavállalókat a külföldi vállalkozó.

Egyik lehetőség, hogy szlovák állampolgárt vesz fel. Őt a szlovák előírások szerint kell jutalmazni. Be kell jelenteni a munkavállalót járulékfizetés céljából az egészségbiztosítóba és a szociális biztosítóba. A munkabéréből le kell vonni a jövedelemadó előleget és ezt továbbítani kell az adóhatóság felé. A foglalkoztatási formákról két cikkben is írtam:

Foglalkoztatási formák Szlovákiában

Munkaviszonyon kívüli szerződéses foglalkoztatás előnyei és hátrányai

Másik lehetőség, hogy a magyar vállalkozó hozza magával a szlovák vásárba a saját „otthoni” munkavállalóját kiküldetés formájában. Ilyen esetben Magyarországon szükségel elintézni az ú.n. „A1”-es igazolást. Ez az igazolás arról szól, hogy a munkavállalónak Magyarországon van rendes munkaviszonya és a munkáltatója Magyarországon fizeti a járulékokat.

Keletkezhet állandó telephelye Szlovákiában

Amennyiben rendszeresen árusít a magyar vállalkozó Szlovákiában, keletkezhet itt állandó telephelye. Például ha határhoz közeli településeken rendszeresen értékesít, és a jelenléte meghaladja a 183 napot egy naptári évben, állandó telephelye keletkezik Szlovákiában.

Másik példa, ha meghatározatlan időtartamra bérel standot a magyar vállalkozó egy szlovák piacon és itt rendszeresen értékesít akárcsak egy napot hetente. Az állandó stand létesítésével adóügyi „állandó telephelye” keletkezik Szlovákiában. Hogy mi a teendő ilyen esetben, olvassa a következő cikkben: Piaci árusítás Szlovákiában és az állandó telephely

Kell-e más adót is fizetni Szlovákiában

Amennyiben nincs itteni alkalmazottja és nem is keletkezett állandó telephelye a magyar vállalkozásnak Szlovákiában, más adónemre nem kell regisztrálnia. A Szlovákiában elért jövedelméből is otthon, azaz Magyarországon fizeti a társasági adót, illetve az egyéni vállalkozó valamilyen típusú jövedelemadóját.

Ki segít a magyar vállalkozónak megoldani ezeket a tennivalókat

Amennyiben az olvasottak alapján úgy döntene, hogy Önnek is szüksége van szlovák adóregisztrációra, tudok Önnek segíteni. Erre a linkre kattintva eljut egy automatizált regisztrációs folyamathoz, amelyben megtalálja és megkapja a további információkat.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.07.29.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.