Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Korábbi cikkeimben írtam már arról, hogy mi szükséges a külföldi árusoknak a szlovák piaci árusításhoz. Most csak megismétlem, hogy hozzáadottérték-adó (DPH / szlovák ÁFA) regisztráció és pénztárgép nélkül nem fogadhatja őket be a rendezvényre semmilyen fesztivál, vásár, illetve piaci árusítás szervezője.

 

Piaci arusitas Szlovakiaban

 

Milyen adót fizet Szlovákiában a külföldi piaci árus?

A külföldi alkalmi árusok a Szlovákiában értékesített termékeik után fizetnek hozzáadottérték-adót (DPH-t / szlovák ÁFA-t) a szlovák adóhatóság felé. A rendezvényre vonatkozó részvételi díjon és a szállásköltségen kívül csak ritkán merülnek fel más költségek. A jövedelemadót a saját hazájukba fizetik.

Állandó telephely

Más a helyzet, ha a külföldi vállalkozó állandó standot bérel egy piacon és itt rendszeresen árusít. Nagy valószínűséggel ilyen esetben állandó telephelye is keletkezik Szlovákiában. Azért írom, hogy „nagy valószínűséggel”, mert ez nem ilyen egyszerű és egyértelmű. A részletes elemzés messze meghaladná e cikk terjedelmét.

A két ország közötti kettős adózás elkerüléséről szóló egyezmény határozza meg, hogy milyen esetekben keletkezik egy vállalkozásnak a másik országban telephelye. Maximálisan leegyszerűsítve vehetjük úgy is, hogy egy naptári évben a másik országban árusítással töltött 183 nap után keletkezik ott a vállalkozásnak állandó telephelye. Ezt a tényt be kell jelenteni az adóhatóságnál. Innentől kezdve a Szlovák Köztársaság területén elért bevételből jövedelemadót is itt kell fizetnie a külföldi vállalkozásnak.

Az ezzel járó adminisztrációs kötelességek leírásával nem is terhelem kedves olvasóimat. Ajánlott felvenni a kapcsolatot szlovák adószakértővel, illetve könyvelővel.

Alkalmazottak foglalkoztatása és a velejáró kötelességek

Az alkalmi árusításnál megtörténhet, hogy a külföldi vállalkozás kiküldi a munkavállalóit Szlovák Köztársaság területére árusítani. Az első feltétele, hogy a saját hazájában intézze el a kiküldetéshez szükséges bizonylatot – egyszerűsítve A1-es igazolásnak nevezik. Ennek a bizonylatnak az a lényege, hogy igazolja azt a tényt, hogy a munkavállalónak rendes munkaviszonya van a saját hazájában, amely alapján a társadalombiztosításhoz is a saját hazájában tartozik.

Ezen túlmenően, amennyiben Szlovákiában fog ideiglenesen munkát végezni a külföldi cég munkavállalója, Szlovákiában is szükséges bejelenteni őt a Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőségnél. Ezt a bejelentést a munkavégzés kezdete előtt szükséges megtenni. Írtam a témáról korábban egy cikket, amelyet a linkre kattintva olvashatja: Külföldről kiküldött munkavállaló bejelentése Szlovákiában

Viszont amennyiben állandó telephelye keletkezett a külföldi vállalkozásnak Szlovákiában, a munkavállalók foglalkoztatására már szlovák előírások vonatkoznak.  

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.03.24.

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.