Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Minden szlovák vállalkozás számára létrehozott az állam a központi közigazgatási portálon (slovensko . sk) egy ingyenes elektronikus postafiókot. Miért fontos, hogy Önnek is elérhető legyen a szlovák cégének ügyfélkapuja, és mi a veszélye, ha nem? Olvassa tovább a cikkben.

Ön számára elérhető a szlovák cégének ügyfélkapuja?
Janok Júlia
Vállalkozás Szlovákiában

Mit értünk az alatt, hogy „ szlovák cég ügyfélkapuja ”

Ez egy elektronikus postafiók, amely a hatóságok és az Ön cége közötti kommunikációra szolgál. A hatóságok ide küldik a határozataikat, felhívásaikat, értesítéseiket és egyéb irataikat. Ön meg a szlovák cége nevében, cég ügyvezetőjeként beadványokat küldhet rajta keresztül az illetékes hatóságoknak. A hivatalokkal már általában elektronikusan kommunikálunk, nem papíralapú dokumentumokat küldünk egymásnak.

A külföldi ügyvezetők gyakran nem is tudnak róla

Sajnos a szlovák cégek külföldi tulajdonosai a cégalapításkor nem is tudnak róla, hogy a cégnek lesz ilyen ügyfélkapuja. Cégvásárlásnál meg kimondottan előnyös lenne belenézni együtt a korábbi tulajdonossal a cég hivatalos postafiókjába, hátha tartalmaz valami csontvázakat. Így könnyen kiderülhetnek régi, elhanyagolt tartozások, vagy bírságok.

A dokumentumok elektronikus postafiókba történő kézbesítése esetén a kézbesítés fikcióját alkalmazzák. Ez azt jelenti, hogy az elektronikus irat nem csak akkor minősül kézbesítettnek, ha a címzett a kézbesítésről szóló értesítést visszaigazolja. Akkor is kézbesítettnek minősül, ha senki nem veszi át a megőrzési idő alatt, amely 15 nap. Így egy hatósági határozat jogérőssé válik akkor is, ha a cég ügyvezetője nem is tud a dokumentum létezéséről.

Ugye nem szükséges példákat hoznom arról, hogy egy ilyen helyzet sok pénzbe kerülhet, vagy akár a cég további működtetését is veszélyeztetheti.

Mi lehet a megoldás

Egyértelműen a megoldás az, hogy legyen valakinek hozzáférése a szlovák cég ügyfélkapujához. Ez a személy rendszeresen bele is tekintsen, vagy állítson be értesítéseket, ha valami érkezik az elektronikus postafiókba.

Amennyiben a cég ügyvezetője szlovák állampolgár és rendelkezik elektronikus aláírásra alkalmas személyi igazolvánnyal, a helyzet egyszerű. Ő be tud lépni a cége elektronikus postafiókjába.

Ha külföldi állampolgár a szlovák cég ügyvezetője, két lehetősége van. Vagy rendelkezik szlovák lakcímmel, vagy nem. Ha rendelkezik szlovák lakcímmel, igényelhet elektronikus lakcímkártyát, amely tartalmaz elektronikus aláíráshoz használatos kódokat (eID). Ha meg nem rendelkezik szlovák lakcímmel, igényelhet egy ú.n. helyettesítő hitelesítő eszközt.

Van egy harmadik lehetősége is a külföldi ügyvezetőnek, mégpedig az, hogy meghatalmazhat a levelek átvételére egy szlovák állampolgárt, vagy akár olyan külföldi személyt, aki rendelkezik elektronikus aláírásra (eID) alkalmas igazolvánnyal.

.

.

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2024.03.24.

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!