Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Könnyebbé és elérhetőbbé vált Szlovákiában a cégalapítás. Egy korlátolt felelősségű társaság létrehozásánál már nem szükséges az alaptőkét bankszámlára helyezni. A hozzáadottérték-adó regisztrációnál sem kell már óvadékot letétbe helyezni az adóhatóságnál. Ezeket a kötelességeket már megszűntették. A DPH (szlovák ÁFA) regisztrációs folyamat is egyszerűbb lett az induló új cégek számára. Az adólicenc fizetését, tehát a minimális adókötelességet is már törölték a törvényből. Ezért már kevésbé vonzó a szlovák cég vásárlás.

 

Mire érdemes figyelni szlovák cég vásárlás esetén

 

Legyen a vásárolt cég DPH (szlovák ÁFA) fizető

Kevés olyan cég van, amelynek nem szükséges hozzáadottérték-adó fizetőként működni. Hiszen a nemzetközi üzleteknél mindenképp fontos a DPH (szlovák ÁFA) fizetői státusz.

Egy létező cég vásárlásánál arra kell figyelni, hogy megvan-e a hozzáadottérték-adó regisztrációja, illetve milyen típusú DPH regisztrációja van.

Ha nem lenne a vásárolt cég hozzáadottérték-adó fizető, vásárlás után kéne kérvény által intézni. Ez a folyamat törvény alapján 60 napig is eltarthat.

Szlovákiában kétféle hozzáadottérték-adó regisztráció létezik. Az egyiknél jogosult a vállalkozás visszaigényelni az adót, a másiknál nem. Bővebben írtam a témáról korábban egy cikket – olvassa a linkre kattintva: Nem teljes körű szlovák ÁFA – DPH regisztráció, amelynél az adóalany nem válik DPH fizetővé

Az a cég, amely vissza is igényelheti a befizetett DPH-t, rózsaszín kiskártyával, azaz regisztrációs igazolvánnyal rendelkezik. Az a cég, amely csak azért regisztrált, hogy adómentesen vásárolhasson árut az EU-n belül, illetve közösségen belüli szolgáltatásokat bonyolíthasson, fehér regisztrációs igazolvánnyal rendelkezik. Ebben az esetben a hozzáadottérték-adót Szlovákiában meg kell fizetnie és nem igényelheti vissza.

Mit és hol tudunk ellenőrizni a cégről

Cégbírósági nyilvántartás a következő webcímen érhető el: www.orsr.sk .

Többféle módon lehet megszerezni egy vállalkozás HÉA alanyi státuszáról szóló adatokat:

  • A nemzetközi VIES rendszerben megbízható információt kapunk. A http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ webcímen megadható a cég adószáma, a mi adószámunk (nem kötelező) és válaszként megtudhatjuk, hogy az érdeklődésünk fókuszában álló cég adószáma az adott országban érvényes, vagy nem. Az oldalon tetszőlegesen kiválaszthatjuk az EU tagállamok bármelyikének nyelvét.
  • Kiváló áttekintést ad a szlovák cégről a statisztikai hivatal oldala finstat.sk. Kereső mezőbe be kell beírni a cég nevét, vagy a statisztikai azonosító számát (IČO). A cég nyilvános adatain kívül megtudhatjuk a DPH (szlovák ÁFA) regisztrációs státuszát is.
  • A következő web címen http://www.icdph.sk/ megtudhatjuk egy cég valamelyik identifikációs adata alapján a cég többi adatát is. Azt is megtudhatjuk, hogy melyik paragrafus alapján regisztrált, illetve nem regisztrált DPH-ra (szlovák ÁFA-ra).

Mire érdemes még odafigyelni a szlovák cég vásárlás közben

Amennyiben régebben működő cégről van szó, a korábbi évek beszámolóit a következő weboldalon tudjuk lekérdezni: Register účtovných závierok

Ha már kezünkben van a cég előző éves beszámolója, a számokból sok mindent ki tudunk olvasni.

  • Megegyezik-e az árukészlet könyvelt értéke a valósággal.
  • Mennyire régiek a kintlévőségek (követelések) és behajthatók-e egyáltalán.
  • Milyen összegűek és milyen jellegűek a tartozások.
  • Milyen az arány a saját tőke és a tartozások között.
  • Mekkora a cég jegyzett tőkéje és fedezi-e megfelelő vagyoneszköz.
  • Van-e előző évekből nem kifizetett nyereség, illetve elhatárolt veszteség.
  • Nem-e túl magas a házipénztár aktuális összege, illetve nincs-e a házipénztár mínuszban.
  • Vannak-e a cégnek alkalmazottai és az új tulajdonos kívánja-e őket tovább foglalkoztatni.
  • Milyen élő szerződései vannak a cégnek és milyen kötelezettségeket vállal át az új tulajdonos.

Az adóhatóság igazolása

Minden cégvásárlásnál szükséges a cégbíróság felé benyújtani az adóhatóság beleegyezését. Ebben az adóhatóság igazolja, hogy nincsenek a cégnek adótartozásai. Ezt a nyilatkozatot érdemes kikérni az adóhatóságtól akár korábban is, nem csupán a változás kérvényének benyújtásakor.

Adólicenc érvényesíthetősége

Az adólicenc egy minimális adófizetési kötelességet jelentett. Ezt már 2018-tól megszüntették. Viszont lehet olyan eset, hogy az előző években az adókötelesség alacsonyabb volt, mint a befizetett adólicenc. A pozitív különbséget a következő három évben, tehát 2020-ig érvényesíteni lehetne. Az a feltétele, hogy az adólicenc összegétől magasabb legyen a cég adókötelessége az aktuális évben. A korábbi feltételeknek megfelelően csupán az adólicenc összegét meghaladó részből lehet érvényesíteni a korábbi években „túlfizetett” adólicencet.

Székhelyszolgáltatás vagy iroda

Fontos tudni azt is, hogy a cégnek hol van a bejegyzett székhelye. Lehet az előző tulajdonos lakóhelyén, illetve annak ingatlanjában. Lehet, hogy székhelyszolgáltatás által van biztosítva cég működési címe. Előfordulhat, hogy a cég rendelkezik saját ingatlannal és annak címén van bejelentve a cég. Az új tulajdonos döntésén múlik, hogy kívánja-e a cég vásárlása után módosítani a cég székhelyét.

Hány könyvelője, illetve hány címe volt a cégnek

Sokat elárulhat a cég eddigi működéséről az is, hogy hány könyvelője volt a múltban. Az interneten ingyenesen elérhető cégbírósági kivonatból az i látszódik, hogy hány székhelye volt eddig az érdeklődésünk központjában lévő cégnek.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.09.15.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.