Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A szlovák cégek azon ügyvezetői, akik szlovák állampolgárok, hozzáférést kaptak az általuk vezetett cég központi ügyfélkapujához. Fontos, hogy egy külföldi cégvezető is tudja, mi történik a szlovák cége ügyfélkapujában. Ne csak a könyvelőjére, vagy más megbízott személyre hagyatkozzon. A nyelvi akadályokat könnyű leküzdeni online fordítók segítségével.

 

Szlovák ügyfélkapu és az alternatív hitelesítő eszköz külföldieknek

 

Mit kell értenünk szlovák központi ügyfékapu alatt

Egy szlovák cég vezetőjének főképpen két online kommunikációs rendszerre kel odafigyelnie:

  • a közigazgatás központi portálja (szlovákul Ústredný portál verejnej správy) a slovensko.sk webcímen, a továbbiakban központi ügyfélkapunak nevezem,
  • az adóhatóság portálja (slovákul Finančná správa), amely a financnasprava.sk webcímen található.

A központi ügyfélkapu által rengeteg szolgáltatás elérhető azok számára, akik elektronikus csippel ellátott személyigazolvánnyal rendelkeznek. Ezek közé tartoznak a cégbíróság szolgáltatásai is. Vagy például az egészségbiztosítók is ide küldik az éves elszámolást.

Az elektronikus ügyfélkapu aktiválásáról írtam korábban, mielőtt bevezették.

Na de hogyan elérhető el ez a két rendszer a külföldiek számára, akik nem rendelkeznek szlovák személyigazolvánnyal?

Hivatalos, illetve helyettes hitelesítő eszköz

A fent említett központi ügyfélekapu elérését kétféle hitelesítő eszköz teszi lehetővé. Az egyik az ú.n. hivatalos hitelesítő eszköz (szlovákul úradný autentifikátor), amely lehet a csippes szlovák személyigazolvány, vagy a letelepedést igazoló elektronikus csippel ellátott lakcímkártya.

Másik típusú hitelesítő eszköz az alternatív, vagyis helyettes hitelesítő eszköz (szlovákul alternatívny autentifikátor). Ez is egy elektronikus csippel ellátott kártya, amely kizárólag a külföldi természetes személy elektronikus azonosítására szolgál.

Ki kérelmezhet helyettes hitelesítő eszközt

A helyettes hitelesítő eszközért folyamodhat olyan természetes személy, aki a szlovák cégbíróság által bejegyzett

  • szlovák székhellyel rendelkező jogi személynek (cégnek) a törvényes képviselője, illetve a törvényes testület tagja,
  • külföldi cég szlovák szervezeti egységének (kirendeltségének, fióktelepének) képviselője.

A külföldi természetes személy párhuzamosan nem rendelkezhet hivatalos hitelesítő eszközzel.

A helyettes hitelesítő eszköz három évig érvényes. Térítésmentesen állítják ki. A közigazgatás központi portáljához történő bejelentkezéshez használatos.

Hol lehet intézni a helyettes hitelesítő eszközt

Azok a törvényes képviselők, akik nem szlovák állampolgárok és nem is rendelkeznek letelepedési engedéllyel a Szlovák Köztársaság területén, bármelyik idegenrendészeti hivatalban intézhetik az elektronikus hitelesítő eszközt. Ezek a hivatalok a következő városokban találhatók: Bratislava, Dunajská Streda, Trnava, Nitra, Nové Zámky, Trenčín, Banská Bystrica, Rimavská Sobota, Žilina, Košice, Michalovce, Prešov.

Azok a törvényes képviselők, akik szlovák állampolgárok, de nem rendelkeznek lakcímmel Szlovákia területén, az okmányirodákban, több városban is kérvényezhetik a helyettes hitelesítő eszköz kiállítását.

Mi szükséges az eszköz működéséhez

A hitelesítő eszköz üzembehelyezéséhez és használatához számítógépre és kártyaolvasóra van szükség. A kártyaolvasó működéséhez szükség van a megfelelő programra. Ezen kívül telepíteni kell még az „eID klient” nevű applikációt. Egyszerűen megoldható. A slovensko.sk portálon található egy programcsomag, ami végig vezet az automatizált telepítésen. A telepítés után bármikor bejelentkezhet a felhasználó a cége ügyfelkapujához.

A központi ügyfélkapu postafiókját be lehet állítani úgy, hogy a cég képviselője a saját e-mail címére értesítést kapjon minden ügyfélkapura bejövő és onnan kimenő levélről, illetve dokumentumról. Így ellenőrzése alatt áll a cége hivatalos levelezése a szlovák hatóságokkal és intézményekkel.

A helyettes hitelesítő eszköz nem használható elektronikus aláírásra

A helyettes hitelesítő eszköz hátránya, hogy nem használható elektronikus aláírásra. Csupán olvasásra alkalmazható. Ezért továbbra is szükséges a cégvezető számára hivatalosan megbízni valakit a beadványok elektronikus aláírására és benyújtására.

Az adóhatóság portáljának saját azonosító rendszere van

A másik fontos elektronikus rendszer egy vállalkozó, illetve cégvezető számára az adóhatóság portálja. Ehhez a rendszerhez háromféle módon lehet csatlakozni:

  • elektronikus azonosító számmal és jelszóval – korábban cégek is rendelkezhettek ilyennel, de 2018-tól kizárólag természetes személyek igényelhetik ezt a bejelentkezési módot,
  • minősített elektronikus aláírással, ami tulajdonképpen a fentiekben említett hivatalos hitelesítő eszközök valamelyike,
  • a közigazgatás központi portálja által.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.11.18.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.