Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Minden jogi személy számára, illetve a külföldi személyek Szlovákiában cégbíróság által bejegyzett kirendeltségei számára aktiválva lett az elektronikus ügyfélkapu a www.slovensko.sk portálon, mely lehetővé teszi az elektronikus ügyintézést a közigazgatási szerveknél. Az aktiválás automatikusan történt 2016. augusztus 1.-től a 305/2013 számú e-Government című törvény alapján.

Mit jelent ez a gyakorlatban

Az elektronikus ügyfélkapu aktiválása lehetővé tette a közigazgatási intézmények által kiadott határozatok kézbesítését elektronikus formában. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy 2016. augusztus elejétől a jogi személyek számára a hatósági határozatokat elektronikusan fogják elhelyezni – kiküldeni az ügyfélkapura. Az elektronikus kézbesítés jogi szempontból ugyan olyan joghatással bíró, mint ha papírformában történt volna a kézbesítés. A kézbesítést ebben az esetben az elektronikus kézbesítési jelentés igazolja, amely az ügyfélkapura lesz elküldve.

Kiket érint az intézkedés

Az elektronikus ügyfélkapu kötelező aktiválása minden Szlovákiában bejegyzett jogi személyt érint, továbbá minden külföldi személy Szlovákiában cégbíróság által bejegyzett kereskedelmi egységére is vonatkozik.

Az ügyfélkapuk aktiválásának folyamata

Az egész folyamat fokozatosan történik 2016.08.01.-től 2017.01.01.-ig. Ebben az átmeneti időszakban megtörténik az ügyfélkapu kézbesítésre való aktiválása a törvényes képviselő első bejelentkezésével. Legkésőbb 2017. január 1.-vel kézbesítés céljából aktiválva lesznek azok az ügyfélkapuk is, amelyek által az átmeneti időszakban nem történt bejelentkezés.
A kötelező ügyfélkapu aktiválás nem vonatkozik természetes személyekre és egyéni vállalkozókra sem. Ők kérelem által aktiválhatják az ügyfélkapujukat.

Kinek van hozzáférhetősége

Az elektronikus ügyfélkapuhoz csatlakozni a cég, illetve külföldi személy kirendeltsége nevében automatikusan a törvényes képviselő jogosult. Bejelentkezni kizárólag az új típusú személyi igazolvánnyal lehetséges, amely elektronikus csipet is tartalmaz és biztonsági kóddal (BOK) van ellátva. Ezek nélkül lehetetlen csatlakozni az ügyfélkapuhoz és betekinteni a tartalmába.
Amennyiben a cégnek, ill. kirendeltségnek külföldi állampolgár a törvényes képviselője, ilyen személy nem jogosult szlovák személyazonossági igazolvány megszerzésére. Tehát nem is lehet közvetlen hozzáférhetősége az ügyfélkapuhoz. Ebben az esetben olyan szlovák állampolgárt kell meghatalmazni az ügyfélkapu hozzáférhetőségére, aki rendelkezik elektronikus csippel ellátott személyazonossági igazolvánnyal. Erre a célra meghatalmazást kizárólag írásban adhat a törvényes képviselő, mégpedig hitelesített aláírással. Amennyiben a törvényes képviselő aláírásának hitelesítése külföldön történik, a dokumentumot szuperlegalizációval, ú.n. aposztillal kell ellátni. Ezért célszerű a meghatalmazás aláírását Szlovákiában itteni közjegyző előtt hitelesíteni. A meghatalmazást a következő címre kell küldeni:  Úrad vlády SR, P.O.BOX 11, Námestie Slobody 1, 81005 Bratislava 15.

Angol nyelvű információk

A következő címen elérhető további részletes információ angol nyelven:
https://www.slovensko.sk/en/electronic-mailbox/foreign-entity

https://www.slovensko.sk/_img/CMS4/Ziadosti/Ziadost_o_udelenie_opravnenia_na_pristup_PO.pdf

Amennyiben hasznosnak találja a cikket, szívesen venném, ha megosztaná a közösségi médiákban. Köszönöm.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2016.08.16.