Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Mivel a magyar vállalkozók között ismeretlen a virtuális pénztárgép fogalma, ebben a cikkben részletesen írok róla. Az online pénztárgépek bevezetéséről két korábbi cikkemben írtam:

Online pénztárgép bevezetése Szlovákiában
eKasa – online pénztárgép

 

Virtuális pénztárgép az online pénztárgépek „eKASA” projektjének része

 

Milyen esetben előnyös az alkalmazása

A virtuális regisztrációs pénztárgép akár teljesen ingyenesen is használható. Hiszen egy adóhatóság által létrehozott szoftver-alkalmazásról van szó. Tehát az asztali számítógépről, laptopról, táblagépről, vagy akár az okostelefon által is elérhető. A számítógépről vagy a laptopról használhatjuk a csatolt nyomdával. Ez azt jelenti, hogy semmilyen plusz költségbe nem kerül sem az üzembehelyezése, sem a folyamatos üzemeltetése. Hiszen általában számítógép, nyomtató és internet rendelkezésre áll a mai irodákban.

Az táblagépekhez és okostelefonokhoz elég csatlakoztatni egy kis hordozható nyomtatót. Ezt a használt operációs rendszer alapján kell kiválasztani. Így is kiállíthatók törvénynek megfelelő pénztábizonylatok.

Komplex megoldás egyetlen eszközben

Létezik olyan műszaki megoldás, vagyis olyan kütyü, amely egyetlen eszközbe integrálva alkalmas a szoftver-alkalmazás kezelésére és a bizonylat nyomtatására. Elemre is működik, így akár hordozható pénztárgépnek is megfelel. Tartalmaz SIM kártya olvasót, tehát saját internet csatlakozással rendelkezik. Sőt, bankkártyaolvasót is tartalmaz, így fizetési terminálként is működhet.

A virtuális pénztárgép következő esetekben nem alkalmazható

  • A pénztárgépbe több mint 2000 árutételt, illetve szolgáltatást szükséges rögzíteni.
  • Olyan helyen is történik értékesítés, ahol az internet nem mindig elérhető és szükséges, hogy ilyenkor is működjön a pénztárgép.
  • Az áru adatai vonalkód szkenner segítségével kerülnek rögzítésre.
  • Szükség van raktárkészlet kezelésével összekapcsolt megoldásra.

Amennyiben egy vállalkozást nem korlátozzák a felsorolt feltételek, különösebb befeketés nélkül is meg tud felelni a törvény követelményeinek. Virtuális pénztárgép által tudja rögzíteni a bevételeit.

Akik már korábban is VRP-t használtak

Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek már korábban is virtuális regisztrációs pénztárgépet használtak, az online pénztárgépekre való áttérésnél gyakorlatilag nem szükséges semmit tenniük. Ennek ellenére tanácsos, ha ellenőrzik a pénztárgép adatait. Előfordulhat, hogy korábban hordozható pénztárgépként volt bejelentve és jelenleg egy adott helyen van használva a pénztárgép. Fordított eset gyakrabban megtörténhet, hogy egy adott címre volt korábban bejelentve a virtuális pénztárgép és jelenleg hordozható pénztárgépként több helyen is üzemeltetve van. Mindkét esetben szükséges módosítani a virtuális pénztárgép rögzített adatait.

Virtuális pénztárgép igénylése

A virtuális pénztárgép kódját elektronikusan, a vállalkozás személyes internetes övezetében lehet igényelni. Az elektronikus űrlapok között található a kérvény.

Az erre a célra kialakított űrlapban a vállalkozás adatait, üzemeltetésének helyét, illetve az értékesítés helyét kell feltüntetni. Azt is meg kell jelölni, ha a pénztárgép alkalmi árusításra lesz használva. Ilyen esetben a hordozható pénztárgépre vonatkozó pipát szükséges bejelölni. Továbbá fel kell tüntetni a fő tevékenység kódját (SK NACE), amely keretén belül lesz a pénztárgép üzemeltetve.

A kérvényben fel kell tüntetni a felhasználó által megadott jelszót, amit a jövőben használni kíván a belépéshez. A kérvény feldolgozása után az adóhatóság klasszikus posta által fogja kiküldeni a csatlakozási adatokat a vállalkozás székhelyének címére.

Virtuális pénztárgép üzembehelyezése

A kérvény beküldése után az adóhatóság részéről feldolgozásra kerülnek az adatok. Ezt követően a vállalkozás adóhatóság portálján, az úgynevezett személyes internetes övezetben található az eKasa rész, amelyben elérhető lesz az újonnan igényelt virtuális pénztárgép adatai.

Az adóhatóság portálján a személyes internetes övezetben – az eKasa részben csupán a pénztárgépek adatai kezelhetők. Ehhez az övezethez általában hozzáférhet a tulajdonos, az ügyvezető, illetve a könyvelő. Innen lelhetők ki az adatok az adóbevalláshoz és az ellenőrző kimutatáshoz.

Maga a készpénz befogadásának rögzítése az applikációban történik. Ahhoz viszont csak az értékesítő fér hozzá. Hozzáférhet még a tulajdonos, illetve az ügyvezető, vagy az általuk meghatározott személy, akinek átadták a hozzáférést.

Tanácsos belső szabályzatot készíteni a virtuális pénztárgépek hozzáférésével és kezelésével kapcsolatban, beleértve a felelőségi kárigényt is.

Virtuális pénztárgép használata

A következő internetes oldalon lehet belépni az applikációba: https://vrp.financnasprava.sk/#!/login

Amennyiben a VRP hordozható pénztárgépként lett bejelentve, a pénztárgép adatai között fel kell tüntetni az értékesítés pontos helyét. Ennek háromféle módja lehetséges. Az értékesítés pontos címének megadása az egyik megoldás. A GPS koordinátákat is meg lehet adni. Harmadik az egyéb megoldás, amely keretén belül például a gépjármű rendszáma is megadható. Ez a taxisoknál előnyös megoldás. Olyan esetben is használható, ha közvetlenül gépjárműről történik a mozgó értékesítés.

A csatlakozási adatok nincsenek meg

Amennyiben a felhasználó elfelejtette a belépéshez szükséges adatokat, vagy ezeket elvesztette, új hozzáférési adatokat kizárólag erre a célra létrehozott űrlap által tud igényelni az adóhatóság portálján a vállalkozás személyes internetes övezetében. Ugyanezen az űrlapon kell bejelenteni azt is, amennyiben visszaélés történt volna a belépési adatokkal és a pénztárgép használatára nem megbízott személy tudomására jutottak volna.

Pénztárgép használatának befejezése

Nemcsak a virtuális pénztárgép használatának befejezését, hanem az online pénztárgép használatának befejezését is 3 napon belül be kell jelenteni az adóhatóság felé. Erre is egy űrlap szolgál, amely szintén elérhető az adóhatóság portálján a vállalkozás személyes internetes övezetében. Az értesítésben szükséges feltüntetni a pénztárgép használata befejezésének időpontját.

A virtuális pénztárgép hátránya

Mivel egy szoftver-alkalmazásról van szó, a virtuális pénztárgép használatához szükséges legalább alapszinten érteni a szlovák nyelvet. Ez a tény gátolhatja az elterjedését a magyar vásárárusok körében Szlovákia területén történő árusíts során. Úgy oldható meg a nyelvi hiányosság, hogy a piaci árusításnál szlovákul beszélő segédje lenne a magyar alkalmi árusnak.

Készpénzben kiegyenlített számláknál is megfelel

Szlovákiában a számlák készpénzben történő kiegyenlítésénél is pénztárgép által kell rögzíteni a bevételt. Erről részletesen írtam egy korábbi cikkemben: Szlovák számla kiállítása és készpénzben történő kiegyenlítése

Ilyen esetben a baloldali menüből a „számla kiegyenlítése” tételt kell választani. A kiegyenlített számla számát és az összeget kell kitölteni. Enter gomb megnyomásával létre jött és online rögzített a pénztárbizonylatot, amely kinyomtatható és átadható a vevőnek.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.04.22.

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.