A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
A „home office”, mint munkavállalói juttatás, jelenleg elsősorban a vészhelyzetek kezelésére szolgál. Ilyen otthoni munkavégzés mellett is a munkáltató köteles támogatni az alkalmazottak étkezését, ha 4 óránál hosszabb ideig dolgoztak egy munkanapon. Az étkezési ellátást a munkáltató megoldhatja akár étkezési utalványok által.
Az ideiglenes otthoni munkavégzésnél az alkalmazottak számára nyújtott étkezési utlaványok a leghatékonyabb módszer az étkezésük támogatására.
Home office a Munka Törvénykönyve szerint
A Munka Törvénykönyv az 52.§ (5) bekezdésében határozza meg a munkavállaló otthonában végzett munkát. A munkavállaló által alkalmanként, illetve kivételes körülmények között végzett munka a munkáltató beleegyezésével vagy vele egyetértésben otthon vagy a szokásos munkahelytől eltérő helyen történhet. Ennek feltétele, hogy a munkavállaló által a munkaszerződés alapján végzett munka ezt lehetővé tegye.
Szükséges-e módosítani a munkaszerződést a home office miatt?
- április 4-től hatályos a Munka Törvénykönyv azon módosítása, miszerint a járvány miatt kihirdetett rendkívüli állapot alatt a munkáltató jogosult elrendelni a munkavégzést a munkavállaló otthonából, amennyiben azt a munka jellege lehetővé teszi. Ez egyoldalú döntés, amelyhez nem szükséges írásba foglalni a szerződésmódosítást. Ha viszont írásba foglalják a felek ezt a döntésüket, az csak a hasznukra vállhat.
A Munka Törvénykönyv nem tekinti a home office-t otthoni munkának, vagy távmunkának. Tehát jelenleg, ebben a rendkívüli időszakban a home office csupán egy ideiglenes megoldásnak tekinthető. Az otthoni munkát és a távmunkát végző munkavállalók ugyanis nem jogosultak étkezési hozzájárulásra.
Az étkezési utalványok minimális összege 3,83 €
Az étkezési utalványok értékét a 283/2002 számú, útiköltségek térítéséről szóló törvény alapozza meg. A legalacsonyabb időzónához tartozó költségtérítés a meghatározó. Jelenleg ez az összeg 5,10 euro.
Az étkezési utalványok minimális értéke a legalacsonyabb időzónához tartozó költségtérítés 75%-ként van meghatározva. Tehát a „gasztro-jegyek” (ahogy nálunk nevezik) minimális összege 3,83 euro.
A munkáltatónál adóköltségként elszámolható a legalacsonyabb időzónára járó útiköltség összegének 55%-a. Az 5,10 euronak 55%-a 2,805 euro. Ez tehát az az összeg, amit a munkáltató legfeljebb érvényesíthet adóköltségként. Amennyiben olcsóbb étkezési utalványokat ad a munkavállalóinak, az utalvány értékének 55%-át érvényesítheti adóköltségként.
A munkáltató magasabb mértékben is hozzájárulhat a munkavállalók étkezéséhez. Teheti ezt vagy a szociális alap révén, vagy adóköltségként nem elszámolható kiadásként.
A munkavállaló számára az étkezési jegyek, tehát az étkezési hozzájárulás adómentes jövedelemnek minősül.
A munkáltató további költségei az étkezési utalványok beszerzésével kapcsolatban
Amennyiben a munkáltató úgy dönt, hogy étkezési utalványok révén biztosítja az alkalmazottak étkezését, akkor a vásárláskor figyelembe kell vennie, hogy az utalványok névértékén kívül a kibocsátónak további szolgáltatási díjat is kell fizetnie. Az étkezési utalványok névértéke legfeljebb 3%-ának megfelelő jutalékot számíthat fel az utalványok kibocsátója.
A jutalékon kívül általában az utalványok kibocsátója csomagolási költséget is felszámol. Ezen túlmenően a szállítási, illetve postaköltséget is átruházza a munkáltatóra. Ezeket viszont a munkáltató nem számíthatja fel a munkavállaló felé, hanem saját rezsiköltségként számolhatja el.
Mi várható a közeljövőben?
A szlovák parlament előtt van már az a törvénymódosítás, amely szerint a jövőben nem csak étkezési utalványok által oldhatja meg a munkáltató a munkavállalói étkeztetésének támogatását, hanem készpénzben is. Remélhetőleg hamarosan kedvező változást hoz a törvénymódosítás.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2020.11.01.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.