Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


2021-ben a munkavállalók választhatnak az étkezési utalvány, illetve adómentes juttatás között. Ezt a Munka Törvénykönyvének módosítása teszi lehetővé 2021. március 1-től.

 

Étkezési utalvány vagy adómentes juttatás – mindkét lehetőséget biztosítania kell a munkáltatónak

 

A Munka Törvénykönyvének további 2021-es módosításairól az alábbi linkre kattintva olvashat:

A sikeres cégvezetők ismerik a szlovák Munka Törvénykönyve 2021-es módosítását

 

Eddig korlátozva volt a pénzbeli juttatás

Korábban a munkáltató csak a következő esetekben fizethetett pénzbeli juttatást az étkezési utalványok helyett:

  • ha a munkavállalók a munkát olyan munkahelyen és olyan munkafeltételek mellett végzik, amelyek kizárják, hogy a munkáltató meleg fő étel fogyasztását biztosítsa,
  • ha a munkahelytől és a munkavégzéstől függetlenül sem tud a munkáltató étkezési lehetőséget biztosítani,
  • ha a munkavállaló a szakorvos igazolása alapján egészségügyi okok miatt nem élhet a munkáltató által biztosított étkezési lehetőségekkel,
  • akik távmunkában, illetve otthoni munkavégzésben

Az étkezési utalványokról és a munkáltató kötelességeiről korábban már részletesen írtam. Ezért ebben a cikkben csak a törvénymódosítás következményeire fókuszálok.

Márciustól bővül a kör

Az a munkáltató, aki a saját vendéglátóhelyén vagy más munkáltató vendéglátóhelyén nem tud étkezést biztosítani, 2021. március 1-től köteles megengedni a munkavállalók számára, hogy az étkezési utalvány és az étkezések pénzügyi hozzájárulása között választhassanak.

Hogy fog ez megvalósulni a gyakorlatban

A Munka Törvénykönyv módosítása kifejezetten kimondja, hogy

  • az étkeztetés biztosítását, vagy
  • pénzügyi hozzájárulás, illetve étkezési utalványra vonatkozó lehetőség kiválasztását,
  • és ezek végrehajtásának részleteit

a munkáltató belső szabályzatban rögzítheti.

A munkáltató köteles ésszerű időt biztosítani a munkavállalóknak, hogy eldöntsék, melyik támogatási formát választják. Érdekli-e őket az étkezési utalvány vagy az étkezéshez való pénzbeli hozzájárulás. A munkavállalót a döntése időpontjától számított 12 hónapig kötelezi a választása.

A pénzbeli hozzájárulást előre kell nyújtani, hogy az alkalmazott biztosítani tudja magának az étkezést. A munkáltatónak ugyanakkor kerülnie kell azt a helyzetet, amikor a pénzbeli hozzájárulásban részesülő munkavállalók hátrányos helyzetbe kerülnének azokkal szemben, akik étkezési utalványokat kapnak.

A hozzájárulást tehát már a hónap elején kell kifizetni, akár bankátutalással, akár készpénzben. Nem folyósítható a bérrel együtt, mivel az általában később kerül utalásra. Ezt is a belső szabályzatban kell meghatározni.

Átmeneti időszak

A munkáltatóknak lehetősége lesz eldönteni azt is, hogy az étkezési jegyek vagy a pénzbeli hozzájárulás közötti választást bevezető módosítás hatálybalépésétől kezdve haladéktalanul folytatják-e az új jogszabályok alapján, vagy később hozzák-e meg ezt a döntést.

Az a munkáltató, aki étkezési utalványok beszerzésére kötött szerződést 2021. március 1-je előtt, vagy 2021. március 1-től 2021. december 31-ig terjedő időszakban, nem köteles megengedni a munkavállalóknak, hogy a szerződés lejártáig válasszanak étkezési utalvány és pénzügyi hozzájárulás között. Ez az átmeneti időszak legkésőbb 2021. december 31-ig terjedhet.

Lehet, hogy kétféle rendszert lesz kénytelen működtetni a munkáltató

Az a döntés, ami az egyik oldalnak (munkavállalóknak) előnyt jelenthet, a másik oldalon (munkáltatók számára) további gondokat és plusz munkát hozhat.

Ugyanis ha csak egyetlen alkalmazott szeretne továbbra is étkezési utalványokat, illetve elektronikus étkezési kártyát, a munkáltatónak két párhuzamos rendszert fog kelleni működtetni. Mivel továbbra is biztosítania kell a választás lehetőségét.

Milyen értékű a hozzájárulás

A szlovák Munka Törvénykönyve eléggé bonyolultan határozza meg a napi étkezési hozzájárulás összegét.

A munkáltató étkezési támogatásként legfeljebb az 5-től 12 óráig terjedő kiküldetésre vonatkozó étkezési költség értékének 55%-át nyújthatja a munkavállalónak. Ez tehát a felső értékhatár.

Ennek az értéknek legalább a 75%-át köteles étkezési támogatásként nyújtani. A hozzájárulás összege a következő tartományban lehet:

  • legalább 3,83 EUR-ból az 55% napi szinten 2,11 EUR,
  • illetve legfeljebb 5,10 EUR-ból az 55% napi szinten 2,81 EUR.

A kiküldetésekre vonatkozó étkezési költségtérítés napi összegeit a Szlovák Köztársaság Munkaügyi, Szociális és Családügyi Minisztériumának rendelete határozza meg. A jelenleg érvényes 176/2019 számú rendelet 2019. július 1-én lépett hatályba.

Ezen a kötelező hozzájáruláson kívül a munkáltató további támogatásban részesítheti a munkavállalót, amit a szociális alapból folyósíthat. Ez a támogatás már nem kötelező jellegű. Attól is függ, milyen mértékben képezi a munkáltató a szociális alapot, azaz milyen összegből gazdálkodhat.

Nem lehet megkülönböztetni a munkavállalókat

A munkáltatónak ügyelni kell arra, hogy az étkezési utalványok által nyújtott támogatás, hasonlóképpen, mint a pénzbeli hozzájárulás egyforma mértékű legyen.

Közben szem előtt kell tartani azt is, hogy a támogatásnak köszönhetően az adózó ne jusson olyan adó-kedvezményhez, amelyre nem jogosult.

Pénzbeli juttatás adózási vonzata

A törvény és rendelet által meghatározott kereteken belül a pénzbeli hozzájárulást a munkáltató adóalap csökkentő költségként számolhatja el. A munkavállalónál a támogatást nem terheli jövedelemadó, valamint szociális és egészségbiztosítási járulék sem.

A munkáltatónál ez a hozzájárulás nem bérköltség. További szociális hozzájárulások kategóriában lehet elszámolni (527-es eredménysor). Adóalap csökkentő költségként elszámolható.

A közvetítési jutalék csökken

Az étkezési utalványokat működtető cégeknek fizetett közvetítési díjak összege 3%-ról legfeljebb 2%-ra csökken. Ezt a díjat a közvetített étkezési szolgáltatásokból, gyakorlatilag az utalványok értékéből számítják.

A magas szolgáltatási jutalékok ellen tiltakoztak az érintettek. Gyakorlatilag ez volt az oka, ami miatt lehetővé tették a pénzbeli hozzájárulás bevezetését.

Kötelező lesz az étkezési utalvány elektronikus változata

A törvénymódosítás bevezeti az étkezési utalvány elektronikus formáját is, amely 2023. január 1-től lesz kötelező. Kivéve azokat az eseteket, amikor az elektronikus étkezési utalvány objektív okokból nem használható a munkahelyen vagy annak közelében.

Az elektronikus étkezési kártyákat eddig is kínálták a közvetítő cégek. Csak ez a forma még nem terjedt el.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2021.02.15.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

 

 

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!