Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Gyakran hallom az ügyfeleimtől, hogy kiterjesztenék a Szlovákiai tevékenységüket más típusú jelenlétre is. Például ha regisztráltak már Szlovákiában hozzáadottérték-adó fizetőként

  • távolsági értékesítésre magyar webshop által, vásározni is szeretnének a termékeikkel,
  • vásárárusként – a létező webshopot is kiterjesztenék szlovák nyelvűre,
  • távolsági értékesítésre és Szlovákiában nyitnának lerakatot.

 

Szlovák webshop és mellette vásározás

 

Mi is ezzel a baj?

Nincs ezzel baj, csak oda kell figyelni. Az egyes típusú szlovák hozzáadottérték-adó (DPH / szlovák ÁFA) regisztrációk különböző paragrafusok alapján történnek.

Nézzük először nagyon leegyszerűsítve a 222/2004 számú szlovák hozzáadottérték-adó törvény egyes regisztrációra vonatkozó paragrafusait:

  • A 4.§ alapján regisztráltak a szlovák cégek, külföldi személyek szlovák leányvállalatai és a Szlovákiában letelepedett külföldi cégek (azok, amelyeknek állandó telephelyük keletkezett).
  • Az 5.§ alapján azok a külföldi vállalkozások – egyéni vállalkozók és cégek egyaránt regisztráltak, amelyek még nem letelepedettek Szlovákiában. Egyszerűsítve mondhatjuk úgy is, hogy jelenlétük a Szlovák Köztársaságban csupán alkalmi, nem haladja meg összességében a 6 hónapot az utolsó egymást követő 12 hónap alatt. Ilyenek például a vásárárusok, az alkalmi kulturális rendezvények szereplői, alkalmi oktatást végzők, vagy leggyakrabban a szlovák ingatlanokon tevékenykedő építőipari cégek.
  • A 6.§ szerint regisztráltak kizárólag azok a külföldi cégek – általában webshopok, amelyek távolsági értékesítés formájában a saját hazájukból küldik szlovák magánszemélyeknek az árujukat.

Nézzük gyakorlati példákon

Ha tehát egy magyar webshop raktárt, illetve lerakatot létesít Szlovákia területén, és innen fogja küldeni az árut a szlovák vásárlóinak, állandó telephelye keletkezik. Erről részletesen írtam egy korábbi cikkemben: Magyar e-shop szlovák raktárral nem minősül távértékesítésnek. Ebben az esetben szükséges módosítani a szlovák hozzáadottérték-adó regisztrációt.

Arra is van példa, hogy magyar kézműves szlovák vásárokon árusítja a termékeit, ezért az 5.§ alapján lett regisztrálva. Közben a magyar webshopját elkészítette szlovák nyelven is. Ez által távolsági értékesítés formájában a saját hazájából is értékesít a szlovák magánszemélyeknek. Ilyen esetben nem szükséges bővíteni a regisztrációt a 6.§-ra, csupán általános beadvány (szlovákul „všeobecné podanie”) által közölni kell a kiterjesztést a szlovák adóhatósággal.

Vagy fordítva – az a kézműves, aki eddig csak webshop által értéksített szlovák magánszemélyeknek a saját hazájából a 6.§ alapján, úgy dönt, hogy vesz egy pénztárgépet és vásárokon is fogja értékesíteni a termékeit. Ebben az esetben sem szükséges bővíteni a regisztrációt a 5.§-ra, csupán általános beadvány (szlovákul „všeobecné podanie”) által közölni kell a kiterjesztést a szlovák adóhatósággal.

Mikor szükséges módosítani a korábbi regisztrációt

Történhet olyan is, hogy a letelepedett külföldi vállalkozás kivonul Szlovákiából és már csak alkalmi jelenléttel fog tevékenykedni a Szlovák Köztársaság területén. Ilyen esetben a 4.§ szerinti regisztrációt szükséges módosítani 5.§ vagy 6.§ szerinti regisztrációra.

Gyakori eset például az építőiparban, hogy az eredetileg rövidebb időre tervezett projekt nem lett időben befejezve és a külföldi cég Szlovákiai jelenléte túllépi a 12 hónapot. Ha nem építőipari tevékenységről van szó, akkor 163 napos időszakot meghaladva keletkezik állandó telephely. Ilyen esetben az 5.§ szerinti regisztrációt kell módosítani 4.§ szerinti regisztrációra.

Hogy kell bejelenteni a módosítást

A szlovák 222/2004 számú hozzáadottérték-adó törvény számol ilyen helyzetekkel. A törvény külön rendelkezései alapján a 6a.§-ban szabályozza azt, hogy amennyiben változik a cég jelenléte, illetve tevékenysége a Szlovák Köztársaság területén, ezt be kell jelenteni az adóhatóság felé.

A bejelentésre ugyanaz a formanyomtatvány használandó, amelyen az első bejelentés is történik. https://pfseform.financnasprava.sk/Formulare/VzoryTlaciv/REGDPv19.pdf

Természetesen a módosítást már kizárólag elektronikus úton lehet bejelenteni. Szlovákiában ugyanis minden hozzáadottérték-adó alany kizárólag elektronikusan kommunikálhat az adóhatósággal. Erről korábban írtam – a linkre kattintva olvashatja a részleteket: A szlovák adóhatóság elérhetősége – Ön már elektronikusan kommunikál?

Mi történik a módosítás bejelentése után

A bejelentést követően az adóhatóság új regisztrációs igazolványt állít ki a külföldi vállalkozás számára. Ezt kiküldi a külföldi személy székhelyének címére a saját hazájában. A kísérő levélben felszólítja a külföldi vállalkozót, hogy küldje vissza a korábbi igazolványát (rózsaszín kiskártyát) az adóhatóság címére, mivel ez érvénytelenné vált.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.05.26.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.