Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Ebben a cikkben megtudhatja, hogy lehet megszerezni a szlovák adóhátoság elérhetőségét, hogyan kell regisztrálni a szlovák adóhatóság portálján, megszerezni a hozzáférést az ügyintézéshez, és hogy lehet benyújtani az adóbevallásokat, illetve egyéb dokumentumokat.

 

A szlovak adohatosag elerhetosege

 

Az elektronikus ügyintézés kötelezővé válik

2014. január 1.-től minden hozzáadottérték-adó fizető személy, illetve vállalkozás képviselője kizárólag elektronikus úton kommunikálhat a szlovák pénzügyi hatósággal.

Ezt a kötelességet kiterjesztették 2018. január 1.-től minden cégbíróság nyilvántartásában vezetett jogi személyre, és 2018. július 1.-től minden természetes személyre is.

A nonprofit szervezetek számára és olyan jogi személyek számára, amelyek nem a cégbírósági nyilvántartásban vezetettek, továbbra is önkéntes jellegű az elektronikus kommunikáció a szlovák pénzügyi hatósággal.

Az elektronikus ügyintézés többféle módon valósítható meg

Az egyik lehetőség, hogy a Szlovákiai személyazonossági kártyánkon elhelyezett elektronikus aláírással – ú.n. eID kártyával – hitelesítjük a beadványt.

Másik lehetőség, hogy „minősített elektronikus aláírás”-sal hitelesíthetjük a beadványt. Ez az út járható a külföldi személyek számára is, akik nem rendelkeznek szlovák „csippes” személyazonossági igazolvánnyal.

A harmadik lehetőség, hogy „Egyezményt” kötünk a szlovák pénzügyi hatósággal és kapunk egy azonosító jelet, amivel hitelesítjük a beadványunkat. Ez a lehetőség a jogi személyek számára 2017. december 31.-el megszűnt. Már csak a természetes személyek vehetik igénybe ezt a módszert. A korábban elektronikus ügyintézésre regisztrált jogi személyek továbbra is a megszokott módon kommunikálnak a pénzügyi hatósággal.

Negyedik lehetőségként meghatalmazhatunk valakit, aki rendelkezik eID kártyával, vagy minősített elektronikus aláírással, hogy képviseljen bennünket, illetve képviselje a vállalkozásunkat az ügyintézés során és az adóbevallások benyújtásánál az adóhatóság felé.

A felhasználó nyilvántartásba vétele

A felhasználó nyilvántartásba vétele olyan eljárás, amely folyamán a természetes személy a szlovák pénzügyi hatóság portálja felhasználójává válik és megkapja a felhasználó azonosító jelét.

A nyilvántartásba vételi eljárás a szlovák pénzügyi hatóság portálján történik. A kérvényező kitölti az elektronikus bejegyzési kérelmet, amely az ő személyes adatait tartalmazza. A kérelem benyújtásakor megad egy jelszót, amelyet a továbbiakban kíván használni a pénzügyi hatósággal történő kommunikáció során.

A kérelem sikeres bejegyzéséről e-mail által kap visszajelzést. A nyilvántartásba vétel befejezésére két lehetősége van:

  • Amennyiben a felhasználó eID kártyával vagy minősített elektronikus aláírással rendelkezik, a nyilvántartásba vételt elektronikusan is aktiválni tudja a pénzügyi hatóság portálján. Válasz e-mailben megkapja a rendszer által létrehozott egyéni felhasználói adóazonosító jelet.
  • Ha a felhasználó nem rendelkezik az elektronikus aláírás valamelyik fent említett formájával, személyesen kell megjelenni az adóhivatal regisztrációs osztályán a kinyomtatott visszajelző e-mailel. Az adóhivatal alkalmazottja személyesen végzi el az azonosítást és befejezi a nyilvántartásba vétel folyamatát. Ebben az esetben is az új felhasználó e-mailben kapja meg a rendszer által létrehozott egyéni felhasználói adóazonosító jelet.

A regisztrációs űrlap itt található.

A felhasználói jogosultság engedélyeztetése

A felhasználói jogosultság engedélyeztetése olyan folyamat, amely során a bejegyzett felhasználó megkapja a hozzáférési jogot az adóalany adataihoz.

Minősített elektronikus aláírás vagy eID kártya használata esetén elektronikusan kell beküldeni az arra irányuló kérvényt (szükség esetén a meghatalmazással együtt – ha nem a saját cégünkhöz intézzük a hozzáférést), hogy egy konkrét adóalany adataihoz hozzáférjünk. A hatóság ügyintézője e-mailben válaszol, hogy elvégezte az összekapcsolást az adott adóalannyal.

Az elektronikus aláírások hiányában a hozzáférhetőséget személyesen kell intézni az adóhatóságnál. Természetesen egyszerre is intézhető a felhasználó nyilvántartásba vétele intézésekor.

A felhasználói jogosultság személyesen végzett engedélyeztetéséhez a következő bizonylatokat kell benyújtani az adóhatóság felé:

  • személyi igazolvány vagy útlevél
  • a felhasználó regisztrációs adatait tartalmazó e-mail kinyomtatva
  • meghatalmazás az elektronikus szolgáltatások igénybevételére
  • az adóhatósággal köttetendő Egyezmény kitöltve és 2 példányban kinyomtatva – a cég törvényes képviselője közjegyző előtt hitelesített aláírásával, vagy az ügyintéző előtt kell az törvényes képviselőnek személyesen aláírni az Egyezményt.

Az elektronikus kommunikációról hasznos gykorlati információk ezen az oldalon találhatók  sajnos csak szlovák nyelven.

Mit tegyen a magyar munkavállaló, aki Szlovákiában dolgozott és adóbevallást kell benyújtania

A fent említett folyamat nem vonatkozik azokra a magyar munkavállalókra, akiknek Szlovákiában volt az előző naptári évben munkaviszonyuk. Bizonyos esetben maguk kötelesek benyújtani az adóbevallást, ha a munkáltatójuk nem végzi el az adóelőleg elszámolását az adóhatóság felé. A munkavállalók (az FO-A típusú bevallás benyújtásánál) önkéntesen választhatják az elektronikus benyújtási módot.

Az adóbevallások benyújtása

Az egyes adóbevallások és egyéb dokumentumok benyújtása a személyes internetes zónán belül történik.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni,
itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2018.02.04.