Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A szlovák transzferár szabályok 2015-től aggasztják a kisvállalkozókat. Szlovákiában ugyanis sokkal szélesebb kört érint ez a téma, mint Magyarországon. Gyakorlatilag nem volt semmilyen alsó értékhatár, ami felett kellett volna csak transzferár dokumentációt készíteni. Így minden kapcsolt vállalkozás között létrejött üzletet dokumentálni kellett.

2019-től viszont megjelent némi könnyítés. Ezt lehet érvényesíteni már a 2018-as gazdasági évre vonatkozó transzferár dokumentáció készítése során.

 

Könnyítés a szlovák transzferár nyilvántartás készítéséhez

 

Mit értsünk kapcsolt vállalkozás alatt

A kapcsolt vállalkozások fogalmát a 595/2003 számú szlovák jövedelemadó törvény határozza meg a 2.§-ában. Kapcsolt vállalkozásnak minősülnek a

  • közeli személyek,
  • gazdaságilag kapcsolt vállalkozások, illetve egyéb típusú piaci szereplők,
  • természetes személyek által kapcsolt vállalkozások, illetve egyéb típusú piaci szereplők,
  • olyan személyek vagy intézmények, melyek a konszolidációs csoport részét képezik,
  • egyéb módon kapcsolt személyek, illetve vállalkozások.

Erről a témáról már korábban részletesen írtam a következő cikkben – kattintson a linkre: Mit kell tudni a transzferár szabályokról az Ön szlovák vállalkozásával kapcsolatban?

Könnyítések 2019-ben a szlovák transzferár nyilvántartás készítéséhez

A transzferár nyilvántartás készítésére vonatkozó új minisztériumi útmutatás száma MF/019153/2018-724. Olyan adózási időszakra vonatkozik, amely 2017. december 31. után kezdődött. Ez az útmutatás a korábbi MF/014283/2016-724 számú útmutatásnak lép a helyébe, amely a még korábbi, 2015-ben kiadott MF/011491/2015-724 számú útmutatást váltotta ki.

Az új minisztériumi útmutatás több jelentős változást hozott. Némely típusú adózók számára ez szigorúbb feltételeket jelent, másoknak egyszerűsítést. A szigorúbb feltételek a nyilvántartás terjedelmére vonatkoznak.

A könnyítés abban rejlik, hogy a legkisebb vállalkozások a kapcsolt személyekkel bonyolított jelentéktelen ügyleteiknél a minisztériumi útmutatás teljes mértékben megszünteti az önálló nyilvántartás készítését.

A kisvállalkozók csak abban az esetben kötelesek dokumentálni a kapcsolt vállalkozással bonyolított üzleteiket, amennyiben ezek „jelentősek”. A „jelentősség” fogalmát a kisvállalkozások maguk határozzák meg belső szabályzatukban. Tulajdonképpen ez egy olyan határ, amely a vállalkozás összjövedelméhez képest jelentősnek minősül, vagy nem.

A transzferár nyilvántartás valójában egy bizonyos adóidőszakra vonatkozik. Általában ez az időszak egy év. Amennyiben a következő évben semmi nem változik, a vállalkozó használhatja az előző évben készített transzferár nyilvántartását.

Továbbra is marad 3 típusú nyilvántartás

A teljes nyilvántartás, tehát a legrészletesebb dokumentáció főképpen a határon átnyúló jelentős üzleteknél, illetve a határon átnyúló nagy összegű üzleteknél előírt. Olyan esetben is teljes nyilvántartást kell készíteni, ha a vállalkozó az adóhatóság jóváhagyását kérvényezte az ármeghatározási módszert illetően. Továbbá teljes nyilvántartást kell összeállítani abban az esetben is, ha másik országban az adóhatóság megadóztatta az olyan üzletet, amely nem a piaci áron lett lebonyolítva és a szlovák partner adóalap kiigazítást kérvényez a szlovák adóhatóságnál.

Alapszintű nyilvántartást kell készíteni

  • némelyik határon átnyúló nagy üzleteknél,
  • Szlovákián belüli jelentős üzleteknél, melyeket az adókedvezményt élvező cégek bonyolítanak,
  • jelentéktelen ügyleteknél olyan adózókkal, amelyek olyan államban vállalkoznak, mellyel Szlovákiának nincs kettős adózás elkerüléséről szóló megállapodása.

A legegyszerűbb az úgynevezett egyszerűsített nyilvántartás. Ezt olyan üzletekre vonatkozóan szükséges készíteni, amelyeknél nem előírt a teljes nyilvántartás, illetve az alapszintű nyilvántartás készítése.

Egyszerűsített nyilvántartás készítése

A következő helyzetekben szükséges egyszerűsített transzferár nyilvántartást készíteni:

  • jelentős ellenőrzött ügyleteknél könyvvizsgálási kötelesség alá tartozó vállalkozások között,
  • egyéni vállalkozók között bonyolított jelentős ellenőrzött ügyleteknél,
  • jelentős üzleteknél Szlovákián belüli kapcsolt vállalkozások között,
  • jelentős ellenőrzött ügyleteknél konszolidált csoport tagjai között,
  • jelentős ellenőrzött ügyleteknél állami, illetve közszférabeli tulajdonban lévő cégek között,
  • Szlovákián belüli jelentéktelen ellenőrzött ügyleteknél olyan cégek között, amelyek közül legalább az egyik adókedvezményt élvez.

Az a vállalkozás, amely valamelyik fent említett pontnak megfelel, egyszerűsített nyilvántartást készít. Ez viszont már az új minisztériumi útmutatás szerint nem a valódi értelemben vett nyilvántartás. Az MF/019153/2018-724 számú minisztériumi útmutatás mellékleteként lett közzé téve egy kétoldalas formanyomtatvány, amely az adóbevallásokhoz hasonlít. Ebben egyszerűen csak fel kell sorolni az egyes ügyleteket és feltüntetni az ügyletek értékét.

Az ügyletek értékét 1000 EUR pontossággal kell kitölteni. Így valóban a jelentéktelen értékű ügyletek kiesnek a dokumentálásból.

Milyen esetben elég az adóbevallásban feltüntetni az összegeket

Megtörténhet, hogy egy vállalkozás olyan üzletben vett részt, amelyre nem vonatkozik sem a teljes nyilvántartás, sem az alapszintű nyilvántartás, de még az egyszerűsített nyilvántartás készítésének kötelessége sem. Például jelentéktelen összegű ügyleteket bonyolított a vállalkozás a kapcsolt partnerével. A független piaci ár betartását az adóbevallás benyújtásával tudja megvédeni. A jogi személyek jövedelemadójának űrlapja már eddig is tartalmazott ilyen részt, ahol az egyes ügyleteket kell felsorolni.

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.10.21.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.