A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
A Szociális Biztosító 2022. május elején bemutatta az új projektjét, amit „biztosított elektronikus számlája” (szlovákul „elektronický účet poistenca”) néven ismertetett. Ennek segítségével kívánja a biztosítottak számára könnyebben elérhetővé tenni a járulékokkal, juttatásokkal kapcsolatos információkat és megkönnyíteni számukra a különböző élethelyzetek megoldását.

Mit tesz lehetővé a biztosított elektronikus számlája
A korábban ismert és használt „biztosított egyedi számlája” lett átalakítva. Az ügyfél, tehát a biztosított könnyeben eligazodik a használata során az egyes funkciók között. Ez által könnyen megszerezheti az adatokat a saját szociális biztosításáról.
A legfőbb ok, ami miatt az ügyfélnek érdemes minél előbb aktiválni a szolgáltatást az, hogy gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a Szociális biztosítóval folytatott kommunikációt.
További előnyök:
- idő-megtakarítás – nem szükséges személyesen felkeresni a biztosító fiókját,
- azonnali hozzáférés az adatokhoz és ezek nyomtatásának lehetősége,
- online áttekintés a szociális biztosításról és a szükséges áttekintések nyomtatásának lehetősége,
- visszaigazolások, illetve helyesbítések űrlapok segítségével, például reklamáció esetén.
A biztosított közvetlenül hozzáférhet
- az egyes biztosítási időszakok áttekintéséhez (pl. az egyes munkaviszonyokra vonatkozóan),
- az egyes pótlékokhoz való jogosultsággal kapcsolatos információkhoz és ezek összegének számításához (pl. anyasági segély, szülői segély, munkanélküli segély, gondozási segély, öregségi nyugdíj, rokkantsági nyugdíj),
- különböző adatokhoz, melyeket ellenőrizhet – pl. a munkavállaló könnyen ellenőrizheti, hogy a munkáltatója rendesen befizeti-e a járulékokat, amelyeket levont a béréből,
- az egyes időszakok nyilvántartásához, melyet könnyen ellenőrizhet – pl. gyermekgondozási szabadság, betegállomány, az egyes munkaviszonyok időszakai, esetleg munkanélküliség időszaka,
- az öregségi nyugdíjbiztosítás II. pillérében való részvétellel kapcsolatos információkhoz.
Érdemes követni a szociális biztosító által vezetett adatainkat
A biztosított elektronikus számlája által már az aktív életünk során tudjuk követni, illetve ellenőrizni az adatainkat. Így nyugdíjba vonuláskor nem érhet meglepetés, hogy valamelyik munkaviszonyunkról nincs tudomása a Szociális biztosítónak.
Ennek köszönhetően a nyugdíj, illetve más szociális segély nyújtását rövidebb idő alatt lehet majd elintézni.
Hogy szerezhetünk hozzáférést az elektronikus számlánkhoz
A biztosított elektronikus számlájának aktiválásához szükséges személyesen felkeresni a Szociális Biztosító bármelyik kirendeltségét, ahol aláírjuk a szükséges megállapodást. Az ügyintézés gyorsítása céljából már előtte kinyomtathatjuk és kitölthetjük a megállapodást.
A hozzáférésünk megoldható egy jelszó és mobilapplikáció segítségével, vagy az elektronikus aláírással ellátott személyazonossági igazolványunkkal.
Közvetlen hozzáférés az ePN rendszerhez
Az ideiglenes munkaképtelenség igazolására és a táppénzre való jogosultság intézésre elérhető 2022. június 1-től egy platform, amit egyszerűen csak ePN-nek nevezünk.
A biztosított elektronikus számlája is össze van kötve ezzel a rendszerrel. Pozitív következménye, hogy betegség esetén már nem kell papíralapon intézni a munkáltató felé a munkaképtelenséget és igényelni a táppénzt. Az említett platform által az ügyintézés sokkal egyszerűbb és gyorsabb lehet.
Külföldi munkavállalók számára is elérhető
Viszonylag gyakran kapok olyan kérdést külföldi munkavállalóktól, hogy miként tudják ellenőrizni azt, hogy a szlovák munkáltatójuk bejelentett-e őket a társadalombiztosítási rendszerbe és rendesen fizeti-e a járulékokat. A kérdés valójában arról szól, hogy biztosítottak-e Szlovákiában.
Ilyen jellegű információt a Szociális Biztosító eddig kizárólag annak adott, aki személyesen jelent meg valamelyik kirendeltségen is igazolta magát. 2022. júniustól azok a külföldi állampolgárok is, akiknek Szlovákiában van munkaviszonyuk, hozzáférhetnek az elektronikus számlájukhoz. A fentebb említett módon személyesen aláírnak egy megállapodást a Szociális Biztosítóval. Majd egy mobilapplikáció és jelszó segítségével beléphetnek a Biztosított elektronikus számlájába.
Egyéni vállalkozók vállalkozás indítása után
Itt jegyzem meg halkan, hogy azok az egyéni vállalkozók, akik kihasználják azt a lehetőséget, hogy a vállalkozás indítása után jelenleg még nem kötelesek szociális biztosításra vonatkozó járulékokat fizetni, és önként sem fizetnek járulékokat szociális biztosításra, nem számítanak biztosítottnak.
Egyébként ez egyéni vállalkozók is, hasonlóképpen, mint a munkavállalók, intézhetnek maguknak hozzáférést az elektronikus számlájukhoz. Ez vonatkozik azokra a külföldi állampolgárokara is, akik Szlovákiában indítottak egyéni vállalkozást és fizetik a szociális biztosítás járulékait.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2022.06.05.

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.