Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A Szociális Biztosító 2022. május elején bemutatta az új projektjét, amit „biztosított elektronikus számlája” (szlovákul „elektronický účet poistenca”) néven ismertetett. Ennek segítségével kívánja a biztosítottak számára könnyebben elérhetővé tenni a járulékokkal, juttatásokkal kapcsolatos információkat és megkönnyíteni számukra a különböző élethelyzetek megoldását.

Biztosított elektronikus számlája a Szociális Biztosítónál
Janok Júlia
Vállalkozás Szlovákiában

Mit tesz lehetővé a biztosított elektronikus számlája

A korábban ismert és használt „biztosított egyedi számlája” lett átalakítva. Az ügyfél, tehát a biztosított könnyeben eligazodik a használata során az egyes funkciók között. Ez által könnyen megszerezheti az adatokat a saját szociális biztosításáról.

A legfőbb ok, ami miatt az ügyfélnek érdemes minél előbb aktiválni a szolgáltatást az, hogy gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a Szociális biztosítóval folytatott kommunikációt.  

További előnyök:

  • idő-megtakarítás – nem szükséges személyesen felkeresni a biztosító fiókját,
  • azonnali hozzáférés az adatokhoz és ezek nyomtatásának lehetősége,
  • online áttekintés a szociális biztosításról és a szükséges áttekintések nyomtatásának lehetősége,
  • visszaigazolások, illetve helyesbítések űrlapok segítségével, például reklamáció esetén.

A biztosított közvetlenül hozzáférhet

  • az egyes biztosítási időszakok áttekintéséhez (pl. az egyes munkaviszonyokra vonatkozóan),
  • az egyes pótlékokhoz való jogosultsággal kapcsolatos információkhoz és ezek összegének számításához (pl. anyasági segély, szülői segély, munkanélküli segély, gondozási segély, öregségi nyugdíj, rokkantsági nyugdíj),
  • különböző adatokhoz, melyeket ellenőrizhet – pl. a munkavállaló könnyen ellenőrizheti, hogy a munkáltatója rendesen befizeti-e a járulékokat, amelyeket levont a béréből,
  • az egyes időszakok nyilvántartásához, melyet könnyen ellenőrizhet – pl. gyermekgondozási szabadság, betegállomány, az egyes munkaviszonyok időszakai, esetleg munkanélküliség időszaka,
  • az öregségi nyugdíjbiztosítás II. pillérében való részvétellel kapcsolatos információkhoz.

Érdemes követni a szociális biztosító által vezetett adatainkat

A biztosított elektronikus számlája által már az aktív életünk során tudjuk követni, illetve ellenőrizni az adatainkat. Így nyugdíjba vonuláskor nem érhet meglepetés, hogy valamelyik munkaviszonyunkról nincs tudomása a Szociális biztosítónak.

Ennek köszönhetően a nyugdíj, illetve más szociális segély nyújtását rövidebb idő alatt lehet majd elintézni.

Hogy szerezhetünk hozzáférést az elektronikus számlánkhoz

A biztosított elektronikus számlájának aktiválásához szükséges személyesen felkeresni a Szociális Biztosító bármelyik kirendeltségét, ahol aláírjuk a szükséges megállapodást. Az ügyintézés gyorsítása céljából már előtte kinyomtathatjuk és kitölthetjük a megállapodást.

A hozzáférésünk megoldható egy jelszó és mobilapplikáció segítségével, vagy az elektronikus aláírással ellátott személyazonossági igazolványunkkal.

Közvetlen hozzáférés az ePN rendszerhez

Az ideiglenes munkaképtelenség igazolására és a táppénzre való jogosultság intézésre elérhető 2022. június 1-től egy platform, amit egyszerűen csak ePN-nek nevezünk.

A biztosított elektronikus számlája is össze van kötve ezzel a rendszerrel. Pozitív következménye, hogy betegség esetén már nem kell papíralapon intézni a munkáltató felé a munkaképtelenséget és igényelni a táppénzt. Az említett platform által az ügyintézés sokkal egyszerűbb és gyorsabb lehet.

Külföldi munkavállalók számára is elérhető

Viszonylag gyakran kapok olyan kérdést külföldi munkavállalóktól, hogy miként tudják ellenőrizni azt, hogy a szlovák munkáltatójuk bejelentett-e őket a társadalombiztosítási rendszerbe és rendesen fizeti-e a járulékokat. A kérdés valójában arról szól, hogy biztosítottak-e Szlovákiában.

Ilyen jellegű információt a Szociális Biztosító eddig kizárólag annak adott, aki személyesen jelent meg valamelyik kirendeltségen is igazolta magát. 2022. júniustól azok a külföldi állampolgárok is, akiknek Szlovákiában van munkaviszonyuk, hozzáférhetnek az elektronikus számlájukhoz. A fentebb említett módon személyesen aláírnak egy megállapodást a Szociális Biztosítóval. Majd egy mobilapplikáció és jelszó segítségével beléphetnek a Biztosított elektronikus számlájába.

Egyéni vállalkozók vállalkozás indítása után

Itt jegyzem meg halkan, hogy azok az egyéni vállalkozók, akik kihasználják azt a lehetőséget, hogy a vállalkozás indítása után jelenleg még nem kötelesek szociális biztosításra vonatkozó járulékokat fizetni, és önként sem fizetnek járulékokat szociális biztosításra, nem számítanak biztosítottnak.

Egyébként ez egyéni vállalkozók is, hasonlóképpen, mint a munkavállalók, intézhetnek maguknak hozzáférést az elektronikus számlájukhoz. Ez vonatkozik azokra a külföldi állampolgárokara is, akik Szlovákiában indítottak egyéni vállalkozást és fizetik a szociális biztosítás járulékait.

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2022.06.05.

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!