A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
A 2022-es DPH változásokról szóló cikkemben említettem, hogy elvesztette eredeti „igazolvány” szerepét a rózsaszín adókártya. Annak igazolására szolgált, hogy a kártyán feltüntetett cég, egyéni vállalkozó, illetve külföldi vállalkozás szlovák közösségi adószámmal rendelkezik.
Mi van a rózsaszín kiskártya helyett?
Ma már a szlovák adóhatóság elérhetővé tett különböző listákat az interneten. Többek között a szlovák közösségi adószámmal rendelkezők jegyzékét. Ezen a linken található. Benne találhatók azok a külföldi vállalkozások is, amelyek DPH (szlovák ÁFA) fizetők.
Azoknak a külföldi személyeknek, akik szlovák közösségi adószámért folyamodtak (építőipari cégek, vásárárusok, láncügyletben résztvevők), a szlovák adóhatóság levélben visszaigazolja a bejegyzést. A levél tartalmazza a vállalkozás szlovák közösségi adószámát.
Mit tartalmaz még az adóhatóság visszaigazoló levele
Egy több oldalas levélben a szlovák adóhatóság közli az adózó bankszámlájának törzsszámát. Minden vállalkozásnak, így a szlovák adószámmal rendelkező külföldi személyeknek is egyedi bankszámlájuk van a szlovák adóhatóságnál.
Ezt a bankszámlát az Állami Kincstár vezeti. A bank címe:
Štátna pokladnica, Radlinského 32 P.O.BOX 13, 81005 Bratislava 15.
A bank kódja 8180. A SWIFT azonosítója SPSRSKBA.
A levélben kiemelt helyen a bankszámla törzsét láthatjuk. Az egyes adónemekhez különböző előtagok tartoznak, melyeket alap esetben kötőjellel szükséges feltüntetni. Ebben a formában már ritkán használjuk a bankszámla számokat. Az IBAN formátum elterjedtebb.
A lényeg, hogy a levélben különböző banknemekhez megkapjuk a konkrét bankszámla számunkat. Elsőként klasszikus formátumban, majd IBAN formátumban is.
A levél tartalmaz egy hivatalos záradékot
Ez pedig azzal függ össze, hogy nálunk már az adóhatóság minden levelet kizárólag elektronikus úton juttat el a vállalkozás postafiókjába, melyet a központi közigazgatási portál vezet.
De a frissen bejegyzett külföldi vállalkozásnak, amely megkapta a szlovák közösségi adószámot, nincs még hozzáférése a hivatalos szlovák postafiókjához. Ezért papíralapon kapja meg az értesítést.
Ahhoz, hogy a papíralapú levél egyenrangú legyen az elektronikus levéllel, egy hivatalos záradékot tartalmaz, melynek elnevezése „Doložka o autorizácii”. Magyarul annyit jelent „hitelesítési záradék”.
Nem csak ebben az esetben kap a vállalkozás záradékot
Nemrég fordult hozzám az egyik olvasóm olyan kérdéssel, hogy tartozásmentességi igazolást kért a szlovák adóhatóságtól a magyar NAV számára. A szlovák adóhatóság el is küldte a cég székhelyének címére. A levél tartalmazott egy fentebb említett záradékot.
Viszont a magyar adóhatóság ezt nem akarta elfogadni, mivel ezt a formátumot még nem ismerték. Az olvasóm visszajelzést kért tőlem, hogy rendben van-e ez így? Merjen-e szembeszállni az ügyintézővel, vagy valóban valami más formátumban kéne kikérni az igazolást.
Véleményem szerint az előző bekezdésben említett papíralapú záradék a legmagasabb fokú hitelesítés, amit jelenleg a szlovák adóhatóság kiad bármilyen levél, vagy igazolás mellé.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2022.05.30.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.