Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Többször említettem már a cikkeimben és a leveleimben, hogy 2022. január 1-től elektronikusan küldi a leveleket az adóhatóság az adózóknak. Mindenkinek. Azoknak is, akik külföldi vállalkozók és csak szlovák közösségi adószámmal (IČ DPH) rendelkeznek.

Lehet nálunk sem tudatosította ezt még minden adózó. Elgondolkoztam azon, hogy a külföldiek honnan szerezzenek tudomást erről a változásról?

Külföldi vállalkozónak is elektronikusan küldi a leveleket a szlovák adóhatóság
Janok Júlia
Vállalkozás Szlovákiában

Kinek hoztak létre postafiókot

A szlovák cégbíróság által bejegyzett kereskedelmi társaságok rendelkeznek postafiókkal a közigazgatás központi portálján – a „slovensko.sk”-n. Hasonlóképpen a szlovák cégbíróság által bejegyzett külföldi személyek szlovák szervezeti egységeinek is létrehoztak elektronikus postafiókot a közigazgatás központi portálján.

A szlovák állampolgárok – természetes személyek kérvényezhetik a személyes postafiókjuk aktiválását. Ajánlott ezt mindenképp megtenni, ha a személy vállalkozói engedéllyel is rendelkezik.

Külföldi vállalkozók FIGYELEM!

Azok a külföldi vállalkozók, akik csupán szlovák közösségi adószámmal rendelkeznek:

  • építőipari cégek,
  • vásárosok, alkalmi árusítással foglalkozók,
  • külföldi webáruház üzemeltetői,
  • láncügyletben résztvevő kereskedők, stb.,

vagy állandó telephelyük keletkezett Szlovákiában, de a vállalkozásuk nincs bejegyezve szlovák cégbíróság által, szintén a közigazgatás központi portálján létrehozott postafiókba kapják a leveleket, felszólításokat, határozatokat a szlovák adóhatóságtól.

A hivatalos levelek a postafiókba történő elhelyezésük után 15 nappal kézbesítettnek tekintendők. Függetlenül attól, hogy a külföldi vállalkozó egyáltalán tudomást szerzett volna a levél létezéséről.

Saját tapasztalat

Az egyik ügyfelem, aki külföldi webáruház által szlovák vásárlóknak értékesít termékeket, korábban szlovák közösségi adószámért folyamodott. 2021. derekán nem lépett be az OSS rendszerbe, hanem továbbra is a szlovák adóhatóságnak nyújtja be a DPH (szlovák ÁFA) bevallást. Közvetlenül a szlovák adóhatóság felé fizeti a hozzáadottérték-adót.

Ez az ügyfelem kapott levelet a szlovák adóhatóságtól elektronikus formában a szlovák közigazgatás központi portálján létrehozott postafiókba. Az ügyfelem nem tudott róla, hogy a szlovák közigazgatás létrehozott számára elektronikus postafiókot. Ezért nem is aktiválta. Eddig én sem tudtam róla.

Hogy szereztünk tudomást erről? Mivel én lettem megbízva az adóbevallások elektronikus beküldésével, kaptam egy emailt az adóhatóságtól, hogy levél érkezett a központi postafiókba. Sajnos, az üzenet nem tartalmazta, hogy melyik ügyfelem postafiókjába érkezett a hivatalos levél. Beléptem az összes ügyfelem postafiókjába, de egyiknél sem volt új küldemény.

Ezek után beléptem az adóhatóság portáljára, ahol megtaláltam, hogy olyan ügyfél kapta a hivatalos levelet, aki nincs bejegyezve a szlovák cégbíróság által. Csupán közösségi adószámmal, azaz IČ DPH-val rendelkezik. Ez bizony engem is meglepett. Természetesen értesítettem az ügyfelet és megtettük a szükséges lépéseket.

Hogy jut hozzá a külföldi vállalkozó a hivatalos leveleihez?

Erre több megoldás is létezik. Intézhet magának egy helyettes hitelesítési eszközt, amely által belép a postafiókjába. Vagy megbízhat egy szlovák állampolgárt, hogy belépjen helyette az elektronikus postafiókjába. Ezt egy speciális meghatalmazás által intézheti a szlovák közigazgatás központi portálja üzemeltetőjénél. 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2022.02.14.

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!