Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Összeszedtem, milyen szabályokat kell figyelembe venni adózás szempontjából a határon túli könyv, illetve PDF vagy e-könyv értékesítés folyamán.

Az utolsó hónapokban több könyvet is vásároltam Magyarországról online. Nem minden esetben volt ez egyszerű eljárás.

 

Könyv vagy e-könyv értékesítés

 

Nyomtatott könyv vagy letölthető elektronikus változata

Az automatizált online értékesnél első körben azt kell meghatároznunk, hogy nyomtatott könyvről vagy elektronikus változatáról, azaz PDF-ről, illetve e-könyvről van szó. Ez a hozzáadottérték-adó szempontjából fontos, hogy milyen ÁFA-t, illetve másik állam hozzáadottérték-adóját számítunk fel az értékesítés folyamán.

A nyomtatott könyv minden esetben terméknek minősül. Az elektronikus formátumoknál az EU harmonizált hozzáadottérték-adó szabályai határozzák meg, hogy milyen esetben számít egy kiadvány elektronikus szolgáltatásnak. A PDF és az e-könyv, továbbá a videók és az online tanfolyamok is elektronikus szolgáltatásnak minősülnek.

Melyik országból jön a megrendelés

Az automatizált online értékesítés folyamán szintén fontos meghatározni, hogy melyik országból jön a megrendelés – a saját hazánkból, EU tagállamból, vagy ú.n. harmadik országból – nem EU tagállamból. Tehát hazai, vagy közösségen belüli értékesítésről, vagy EU közösségen kívüli értékesítésről van szó. Ugyanis mindre más szabályok vonatkoznak.

Magánszemély vagy cég, konkrétan HÉA adóalany a megrendelő

Fontos tudni azt is, hogy magánszemélynek, vagy hozzáadottérték-adó fizető cégnek értékesítünk-e. Ezekre is különböző szabályok vonatkoznak.

Az árunak el kell hagyni az országot, hogy 0% hozzáadottérték-adóval lehessen értékesíteni

A nyomtatott könyv értékesítése esetén általában posta által vagy futárszolgálat által történik az áru leszállítása. Ilyen esetben a szolgáltató szállítólevelével lehet bizonyítani, hogy az áru elhagyta az országot. A bizonyítás ahhoz szükséges, hogy 0% hozzáadottérték-adóval lehessen kiállítani a számlát céges vásárlás esetében.

Boltban történő vásárlásnál nehéz bizonyítani, hogy a könyv valóban el is fogja hagyni az országot. Így a közvetlen értékesítésnél a külföldi céges vásárlók számára is tanácsos Szlovákiában 10% DPH-t, illetve Magyarországon 5% ÁFA-t felszámítani a számlázásnál.

Milyen adóval kell értékesíteni az egyes esetekben

Példaként vegyük, hogy az értékesítés Szlovákiából történik és szlovák hozzáadottérték-adó (DPH / szlovák ÁFA) fizető vállalkozás értékesít első esetben nyomtatott könyvet, a második esetben elektronikus kiadványt, azaz PDF-et, e-könyvet, videót, vagy online tanfolyamot, amelyek elektronikus szolgáltatásnak minősülnek.

Nyomtatott könyv értékesítése Szlovákiából

 

Fordított esetben, ha magyar cég értékesít nyomtatott könyvet Szlovákiai, illetve más országbeli magánszemélyeknek, 5% ÁFA-t kell felszámítani az értékesítés folyamán.

Fontos tudni, hogy az EU tagállamokon belüli magánszemélyeknek értékesített nyomtatott könyvek esetében a távértékesítésre vonatkozó szabályok érvényesülnek. Tehát például Szlovákiából Magyarországi magánszemélyeknek egy naptári éven belül 10% DPH-val csupán addig lehet értékesíteni, amíg az értékesítés összértéke nem haladja meg a 35.000 EUR-t. Ugyanez vonatkozik a Magyarországról Szlovákiai magánszemélyeknek értékesített nyomtatott könyvek esetében. Ez az értékhatár más tagállamoknál eltérő lehet.

PDF, vagy e-könyv értékesítés Szlovákiából

 

A lényeg

Míg egy könyv terméknek minősül, egy e-könyv, PDF vagy videó letöltése „elektronikus szolgáltatás”, amely teljesen más adózási rezsimben történik.

A másik tagállamba magánszemélyeknek értékesített elektronikus szolgáltatásoknál a megrendelő országának a hozzáadottérték-adóját kell felszámítani. Ez akkor érvényes, ha az adott országba irányuló forgalom eléri egy naptári évben a 10.000 EUR-t. (módosult 2019-01.01.-től)

Ilyen esetben vagy a másik tagállamba szükséges hozzáadottérték-adó fizetésre bejelentkezni, vagy a saját országában kell a vállalkozásnak Mini One Stop Shop (MOSS) rendszerbe bejelentkezni, és az erre vonatkozó szabályokat szükséges figyelembe venni.

A Mini One Stop Shop (MOSS) rendszerről dióhéjban

A MOSS rendszert a harmonizált EU hozzáadottérték-adó szabályozás hozta létre 2015-ben. Célja, hogy abban az államban legyen az adó megfizetve, ahol a fogyasztás történik. Egyszerűsíti azt az eljárást, hogy az értékesítőnek ne kelljen annyi országba HÉA fizetésre bejelentkezni, ahány országba terjeszti az elektronikusan letölthető anyagát. Elég a saját hazájában bejelentkezni a MOSS rendszerbe. Ennek keretén belül a külföldi magánszemélyeknek történő elektronikus termékek értékesítése során a vásárló országának hozzáadottérték-adóját számítja fel. Majd a következő hónapban ezekről az értékesítésekről összesített adóbevallást készít, természetesen részletezve az egyes EU tagállamokra az értékesített összegeket. Az adót egy összegben fizeti be a saját országának adóhatósága felé, amely ezt követően továbbítja az adót a MOSS rendszeren belül az érintett tagállamok adóhatóságai felé.

2019. január 1.-től könnyítést vezettek be az egész EU-ban a kisvállalkozók számára. Amennyiben az elektronikusan nyújtott szolgáltatások összértéke egy naptári évben nem haladja meg a 10.000 EUR-t, a külföldi magánszemélyek számára a vállalkozás országa adókulcsával kell értékesíteni a letölthető PDF-eket, videókat, online tanfolyamokat.  

 

Javasolt értékesítési folyamat az automatizáláshoz

Persze, szőnyeg alá söpörhetnénk a témát azzal az érvvel, hogy csak aprópénzről van szó. De nem biztos, hogy az adóhatóság is díjazná ezt a hozzáállást. Főképpen, ha az automatizálásnak köszönhetően elegánsan megoldható, hogy a különböző típusú vásárlói csoportoknak eltérő folyamat által történjen az értékesítés. A jobb értékesítési automatizálást biztosító programok ezt már tudják kezelni. Sőt, még a közösségi adószám automatizált ellenőrzését is biztosítják.

Amennyiben túlzottan bonyolult lenne, illetve nem lenne kifizetődő minden vásárló szegmensnek külön automatizált értékesítési folyamatot beállítani, célszerű a megrendelés első lépésében megtudni, hogy Szlovákiai, Magyarországi vagy más országbeli a vásárló, illetve hogy magánszemély vagy cég rendeli-e az adott kiadványt. Ezek alapján kiszűrhető az a vásárlói szegmens, amelynek érdemes automatizált értékesítési folyamatot beállítani.

Azokat a megrendeléseket, amelyek külföldről jönnek, és nem érdemes külön szerteágazó automatizált értékesítési folyamatot beállítani számukra, kezelheti esetenként manuálisan az ügyfélszolgálat. Ez azért is fontos, hogy emberi beavatkozással könnyebben kezelhető a külföldi közösségi adószám ellenőrzése a nemzetközi VIES rendszerben. A vásárló érvényes külföldi adószáma kulcsfontosságú feltétele annak, hogy 0% hozzáadottérték-adóval lehessen értékesíteni akár a nyomtatott kiadványt, akár az elektronikusan letölthető változatát.

Ha már megtörtént, hogy EU tagállambeli hozzáadottérték-adó fizető vállalkozásnak automatizáltan értékesítettünk magyar ÁFA-val, nem marad más hátra, csak sztornózni a számlát, kiállítani helyette egy másikat 0% ÁFA-val és visszaküldeni a vásárló számlájára az eredeti számlában felszámított ÁFA-t.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2018.01.06.

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.