Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A hivatalokban már nem kérhetnek tőlünk a hivatalnokok cégnyilvántartás kivonatot, vállalkozói névjegyzék kivonatot, ingatlan-nyilvántartási kivonatot. Mivel 2018. szeptember 1.-jétől érvénybe lépett a bürokrácia ellenes törvény.

 

Burokracia-ellenes torveny lepett ervenybe

 

A bürokrácia-ellenes törvény lényege

A törvény időt és pénzt takarít meg a polgárok és a vállalkozások számára. Lényegében arról van szó, hogy összekapcsolták és a továbbiakban egyre több vonalon összekapcsolják az állam információs rendszereit.

A közigazgatási szféra hivatalnokai már nem kérhetnek tőlünk az ügyintézés során olyan kivonatokat, illetve dokumentumokat, amiket maguk is ki tudnak keresni az összekapcsolt rendszereken belül.

„Egyszer és elég” alapelv

A bürokrácia-ellenes törvény az első lépés az „egyszer és elég” alapelv betartásához. Ez annyit jelent, hogy a polgárok és a vállalkozók az ügyintézések folyamán már nem szükséges magukkal vinni olyan típusú igazolásokat és dokumentumokat, amelyeket a hivatalok maguk is meg tudnak szerezni az állami elektronikus nyilvántartásokból.

Úgy a hivatalnokok, mint az ügyintéző polgárok számára létrehozták a www.stopbyrokracii.sk (STOP A BÜROKRÁCIÁNAK) című weboldalt. Ezen a weboldalon az érdeklődők tájékoztatást találnak arról, hogyan szükséges eljárni az új törvény értelmében.

A törvény érvénybelépésével további 167 jogszabály és rendelet módosult.

Új portál „Ellenőrizd” címmel

Olyan hivatalok számára, amelyek nincsenek közvetlenül rákötve a Referenciaadatok központi kezelőjére, létrehoztak egy portált „OverSi” címen. A portál az állami és közigazgatási szerveket hivatott segíteni az antibürokratikus törvény alkalmazása terén.

Az OverSi (Ellenőrizd) nevű új portál megalkotói szeretnék elérni, hogy az információkhoz való hozzáférésről minden település tájékoztatva legyen, és hogy a legkisebb helyi önkormányzatoknak is meg legyen teremtve a lehetőség a bürokráciaellenes törvény betartására.

Az OverSi portál kitűnő eszköz annak a körülbelül 830 településnek, amelyek még nem szerepelnek a Városok és Falvak Adatbázisában (DCOM). Körülbelül 2100 település már része az említett adatbázisnak.

Az állami szervek és a közigazgatási szféra alkalmazottai megtalálják a szükséges információkat az OverSi portálon, az állampolgároknak pedig nem fog kelleniük a hivatalokat járniuk a vállalkozói névjegyzék-kivonatokkal, a cégnyilvántartás-kivonatokkal, illetve a tulajdonlapokkal.

Az első körben csak az említett kivonatok érhetők el az erre jogosult hivatalnokok számára. A bűnügyi nyilvántartás kivonatát (hatósági erkölcsi bizonyítványt) valószínűleg 2019. január 1.-től nem lesz szükséges az ügyintézés folyamán felmutatni. Az alkotók azt tervezik, hogy a későbbiekben nem lesz szükség iskolalátogatásról szóló igazolások megszerzésére sem, a szociális és egészségügyi biztosítóval szembeni hátralék igazolásának megszerzésére sem, valamint az adóhátralékról szóló igazolásokra sem.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2018.09.10.