Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A szlovák adóhatóság 2022. január 1-től teljes körűen mindkét irányban kizárólag elektronikusan fog kommunikálni az adózókkal.

Jelenleg, azaz 2021-ben még csak az adózók küldik a beadványaikat elektronikusan. Az adóhatóság papíralapú leveleket küld az adózóknak. Amennyiben a postás nem éri el a címzettet, felszólítást hagy a postaládájában, amiben értesíti a küldemény elhelyezéséről a postahivatalban.  

Szlovák adóhatóság elektronikusan fogja küldeni a leveleit 
Janok Júlia
Vállalkozás Szlovákiában

Közigazgatás központi portálja

Az adóhatóság 2022. januártól a hivatalos leveleket, értesítéseket, felszólításokat és a határozatokat – azaz e-dokumentumokat az adózó személyes elektronikus postafiókjába fogja küldeni. Nem papír alapon. Ezt a közigazgatás központi portálja (szlovákul „ústredný portál verejnej správy”) által tudja elérni az adózó. Elmarad a postára járás.

A portál eléréséhez a természetes személy használja az elektronikus chippel ellátott személyi igazolványát. Az igazolvány tartalmazza a minősített elektronikus aláírást (szlovákul „kvalifikovaný elektronický podpis” = KEP), mely mindenképp szükséges az elektronikus kommunikációhoz.

A vámhatóság már egy ideje mindkét irányban elektronikusan kommunikál az ügyfeleivel. Hasonlóképpen azok az adózók, akik jövedéki adók alanyai, szintén hozzászoktak már ahhoz, hogy az adóhatósággal mindkét irányban kizárólag elektronikusan történik a kommunikáció.   

Nemrég egy cikkemben arról írtam, hogy 2022-től a szociális biztosítóval is már csak a kvalifikált elektronikus aláírással ellátott plasztik kártyával tudunk majd kommunikálni. Megszűnik a GRID kártya általi azonosítás lehetősége.

Elektronikus postafiókok cégeknek és természetes személyeknek

Minden szlovák állampolgár, aki személyazonossági igazolvánnyal rendelkezik, kérheti, hogy létesítsenek számára egy postafiókot. A személyi igazolvánnyal tudja aktiválni. Ezért ajánlott, hogy ha még eddig nem rendelkezne személyes postafiókkal a közigazgatás központi portálján, minél előbb kérvényezze és aktiválja.

A cégek is rendelkeznek elektronikus postafiókkal. Számukra ezeket aikusan hozzák létre a cégbíróságon történő bejegyeztetés után. A cég törvényes képviselői, ügyvezetői férnek hozzá az általuk vezetett cég elektronikus postafiókjához. Természetesen a személyigazolványuk segítségével.

Az elektronikus postafiókban beállíthatja a felhasználó, hogy egy magadott e-mail címre minden esetben értesítést kapjon, ha megjelenik egy bejövő dokumentum valamelyik hivataltól. Hasonlóképpen beállítható az sms általi értesítés.

Amennyiben a cégnek több ügyvezetője van, minden ügyvezető hozzáférhet a cég postafiókjához. Ezen túlmenően meghatalmazhatnak más személyt is különböző szintű hozzáférésre.

Külföldi vállalkozók, ügyvezetők, akik nem szlovák állampolgárok

Amennyiben külföldi állampolgár Szlovákiában vállalkozik és rendelkezik szlovák lakóhellyel, igényelhet alternatív hitelesítő eszközt. Ez egy személyi igazolványhoz hasonló plasztik kártya, amely szintén elektronikus chippel ellátott. Ennek köszönhetően minősített elektronikus aláírásra alkalmas.

Ha egy szlovák cégnek külföldi állampolgár a törvényes képviselője, vagy ügyvezetője, szlovák lakóhely nélkül is igényelhet ilyen alternatív hitelesítő eszközt. Az idegenrendészet irodáiban intézhető.  

Nem javasolt, hogy az elektronikus postafiók hozzáférését meghatalmazással a könyvelőre, vagy más személyre bízzák. 2022-től fontos szerepet fognak betölteni egy vállalkozás életében a köszigazgatás központi portálja által biztosított elektronikus postafiókok.

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2021.11.14.

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!