A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
A Szociális Biztosító még 2019-ben csatlakozott a Központi Közigazgatási Portálhoz (slovensko.sk). Ennek köszönhetően lehetséges elektronikus chippel ellátott személyi igazolvány által is belépés a Szociális Biztosító portáljára.
Jelenleg még háromféle belépés működik
Két éve, azaz 2019-től lehetséges a belépés elektronikus azonosító kártya (eID) segítségével. Szlovák állampolgárok a chippel ellátott személyi igazolványt használják. Külföldi állampolgárok használhatnak chippel ellátott lakcímkártyát, vagy alternatív hitelesítési eszközt.
Másik lehetőség, melynél a belépés név, jelszó és mobil applikáció segítségével történik. A portál felhasználóinak 2021. júliustól áll rendelkezésükre.
Párhuzamosan 2021. december végéig működik még a bejelentkezés jelenleg legelterjedtebb módja az ún. GRID kártyák által. Új felhasználónak már nem adnak ki GRID kártyát.
Tekintettel a járvány körül kialakult helyzetre és a korlátozásokra a Szociális Biztosító úgy döntött, hogy 2022. március végéig lehetővé teszi a GRID kártyák használatát.
Más típusú hozzáférés aktiválása
Azok a felhasználók, akik eddig GRID kártya segítségével léptek be a Szociális Biztosító portáljára, belépés után aktiválni tuják az elektronikus azonosító kártya (eID) segítségével az új típusú hozzáférését. Vagy letölthetik a mobil applikációt, majd névvel és jelszóval tudnak belépni az elektronikus felületre. Nem kell személyesen felkeresni a biztosító valamelyik kirendeltségét.
Azok a felhasználók, akik a jövőben tervezik, hogy hozzáférést szeretnének a Szociális Biztosító portáljához, választhatnak az eID és a mobil applikációs megoldás között. Mindkét esetben szükséges, hogy megállapodást kössenek a biztosítóval az elektronikus szolgáltatások használatáról. Ezt legegyszerűbb személyesen intézni a Szociális biztosító valamelyik kirendeltségén.
Kinek szükséges a hozzáférés és miért
Munkáltatók az elektronikus szolgáltatások weboldalán intézik a különböző regisztrációkat és beküldik a havi kimutatásokat a fizetendő járulékokról.
Egyéni vállalkozók is a járulékaikkal kapcsolatos tennivalókat tudják intézni az elektronikus szolgáltatások által.
Természetes személyek, mint biztosítottak, ha megszerzik a hozzáférést, meg tudják tekinteni, hogy a munkáltatójuk rendesen fizeti-e a rájuk vonatkozó járulékokat és milyen összegben.
Új munkáltató bejelentésének folyamata
Mielőtt egy munkáltató felveszi az első alkalmazottját, legalább egy nappal a munkaviszony kezdete előtt jelentkeznie kell a Szociális Biztosítónál.
- Nyilvántartásba kell vetetni a munkáltatót a „munkáltató nyilvántartási űrlap” (RLZ) által.
- Megállapodást kell kötni a Szociális Biztosítóval az elektronikus szolgáltatások használatáról és aktiválni a hozzáférést.
- Legkésőbb egy nappal a munkaviszony kezdete előtt be kell jelenteni a munkavállalót a megfelelő űrlap segítségével (RLFO).
Ez vonatkozik a külföldi munkáltatókra is, akik Szlovákiában foglalkoztatnak alkalmazottakat. A munkáltatók megbízhatnak külső bérszámfejtőt a tennivalók elvégzésével.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2021.10.24.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.