A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
A mai technológiáknak és internet adta lehetőségnek köszönhetően már kényelmesen otthonunkból tudunk sok mindent vásárolni. Nemcsak a saját hazánkból, hanem bárhonnan a nagyvilágból.
A másik oldalon ez egy kitűnő lehetőség a kézművesek, gyártók, kereskedők számára, hogy a világháló segítségével eladják s portékájukat – akár külföldre is. Tágulnak a lehetőségek, velük párhuzamosan a betartandó szabályok.
Mit takar a távolsági értékesítés szlovák magánszemélyek felé
Távolsági értékesítés alatt ne csupán a webshopokra gondoljunk. Ezt az értékesítési formát sikeresen használják a különböző MLM rendszerek is. Bevált módszer bármilyen klubtagsági rendszereknél egyaránt.
Na de mit is nevezünk távolsági értékesítésnek? Olyan értékesítést, amelynél a vásárló és az eladó fizikálisan nem találkoznak. Meglehet, hogy a vásárlás pillanatában különböző országokban tartózkodnak.
A harmonizált hozzáadottérték-adó szabályok alapján a távolsági értékesítés a következőt jelenti:
A távolsági értékesítés olyan áruértékesítés, amelynél az eladó szállítja az árut, illetve az ő költségére történik a szállítás más tagállamból, mint amelyben az áru szállítása befejeződik. Eközben a vevő olyan személy, amely nem rendelkezik közösségi adószámmal.
Mitől függ, hogy hol a teljesítés helye és melyik ország adóját kell felszámítani az árhoz
Az a tény, hogy hol a teljesítés helye, attól függ, hogy az értékesítő milyen forgalmat bonyolított egy naptári évben az adott ország vásárlói felé. Kisebb forgalomnál még a saját hazájában érvényes hozzáadottérték-adót kell felszámítani az áru értékéhez.
Az értékesítő önként is dönthet úgy, hogy hozzáadottérték-adó fizetővé regisztrálja a vállalkozását a másik országban. Szlovákia esetében így csak 20% DPH-t fog kellenie érvényesíteni az árban, nem 27% ÁFA-t.
Amennyiben jövedéki termék értékesítéséről lenne szó, a teljesítés helye értékhatártól függetlenül minden esetben a vásárló országában van. Így az értékesítőnek az adófizetési kötelességét a vásárló országában kell teljesítenie.
Tudja, hogy a webáruháznak mikor milyen adóval kell számláznia? – kattintson ide !
A vásárló magánszemély
Amennyiben a szlovák magánszemélyek felé értékesített áru összértéke egy naptári évben eléri a 35.000 EUR-t, kötelezően regisztrálni kell a külföldi vállalkozásnak Szlovákiában hozzáadottérték-adó (DPH / szlovák ÁFA) fizetőként. Ezek után 20% szlovák adót (DPH-t) fog felszámítani az árhoz.
A vásárló vállalkozás
Amennyiben a vásárló olyan szlovák egyéni vállalkozó, illetve cég, amely Szlovákiában hozzáadottérték-adó fizető, illetve közösségi adószámmal rendelkezik, fordított adózás lép érvénybe. Akár megszerezte már a magyar vállalkozás a szlovák adószámot, akár nem, a szlovák adóalany felé 0% adóval kell értékesíteni az árut. Mivel a távolsági értékesítés fogalmának, illetve feltételeinek csupán a magánszemélyek felé küldött áru felel meg.
Ilyen esetben a vásárló, tehát a szlovák adóalany fogja megfizetni az adót Szlovákiában. Amennyiben a vásárló teljeskörű adófizető Szlovákiában, vissza is igényelheti az adót.
Mi szükséges az adóregisztrációhoz
Az adószám megszerzéséhez szükséges a magyar vállalkozói engedély és ennek szlovák hiteles fordítása. Lehet ez egyéni vállalkozói igazolvány, vagy cégkivonat. Továbbá mellékelni kell a kérvényhez egy friss bankigazolást a vállalkozói bankszámla vezetéséről. A kiállított dokumentumok nem lehetnek 3 hónapnál régebbiek.
A szlovák adóhatóság a kérvény benyújtása után beregisztrálja a magyar vállalkozást DPH (szlovák ÁFA) fizetőnek. Kiállítja az erről szóló igazolványt (rózsaszín kiskártyát) és ezt elküldi kb. két héten belül a magyar vállalkozás székhelyének címére.
Mi a teendő regisztráció után
A továbbiakban a magyar vállalkozásnak minden hónapban adóbevallást és ellenőrző kimutatást kell benyújtani a szlovák adóhatóság felé. Ez kizárólag elektronikus úton történhet. Érdemes meghatalmazni hozzáértő szlovák szakembert a bevallások benyújtásával. Már csak azért is, mivel az ellenőrző kimutatásban tételesen kell feltüntetni minden egyes szlovák adóval kiállított számlát.
Az adóbevallást és az ellenőrző kimutatást a következő hónap 25. napjáig kell benyújtani. Ezzel a határidővel esedékes az adó befizetése is a szlovák adóhatóságnál vezetett bankszámlára.
Szlovákiában létesített raktár és az állandó telephely
Annak céljából, hogy a magyar vállalkozás közelebb kerüljön a szlovák vevőihez, nyitna Szlovákiában raktárt. Ilyen esetben egyrészt nem teljesül a fenti törvénykivonatban leírt feltétel, hogy másik tagállamból történik a szállítás. Így már nem nevezhető az üzlet távértékesítésnek.
Másik – sokkal fontosabb dolog, hogy a raktár létesítésével állandó telephelye keletkezhet a külföldi vállalkozásnak Szlovákiában. Ennek fontos következményei vannak. Ezekről írtam egy korábbi cikkemben – kattintson a linkre: Magyar e-shop szlovák raktárral nem minősül távértékesítésnek
A számla készpénzben történő kifizetése
Amennyiben a szlovák raktárban személyesen is lehet árut vásárolni, a számla készpénzben történő kiegyenlítését pénztárgéppel kell rögzíteni. Erről a témáról korábban már írtam – olvassa a linkre kattintva: Szlovák számla kiállítása és készpénzben történő kiegyenlítése
2019-ben Szlovákiában is bevezették az online pénztárgépeket. Több cikkben is írtam a témáról: eKasa – online pénztárgép és Virtuális pénztárgép – az online pénztárgépek „eKasa” projektjének része
Ki segíthet a magyar vállalkozónak megoldani ezeket a tennivalókat
Ha az olvasottak alapján úgy érzi, hogy Önnek is szüksége van szlovák hozzáadottérték-adó regisztrációra, Janok Júlia segíthet Önnek. Erre a linkre kattintva talál egy automatizált regisztrációs folyamatot, majd emailekben megkapja a további részletes információkat.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.09.08.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.