A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
A magyar szabályozástól eltérően a külföldi székhelyű vállalkozások Szlovákiai működésére nem vonatkozik külön törvény. A magyar székhelyű vállalkozások szlovák cégbíróság által bejegyzett működési formáját minden esetben szervezeti egységnek nevezzük (szlovákul organizačná zložka zahraničnej osoby = OZZO). A szervezeti egység szabályozása szlovák jogi környezetben a kereskedelmi törvénykönyv rendelkezései alapján történik. Egyaránt vonatkozik a fióktelepre, kereskedelmi képviseletre, illetve kirendeltségre.
Külföldi székhelyű vállalkozás jelenléte Szlovákiában
Egy külföldi vállalkozás végezhet Szlovákiában általános üzleti tevékenységet, mint például üzleti tárgyalásokat bonyolíthat szlovák partnerekkel, részt vehet kiállításokon, szakmai fórumokon, illetve köthet különböző szerződéseket. Ehhez nincs szüksége semmilyen szervezeti egységre Szlovákia területén.
Ezzel szemben a fióktelep, vagy kirendeltség olyan hivatalos képviselete a külföldi személynek Szlovákiában, amely minden tevékenységet a külföldi cég nevében végez. Az alapító külföldi cég részese marad.
Szlovák szervezeti egységet csak olyan esetben hozhat létre külföldi vállalkozás, amennyiben a saját országában rendelkezik vállalkozási engedéllyel és Szlovákiában ugyanazt a vállalkozási tevékenységet kívánja folytatni.
A szlovák szervezeti egység nem önálló jogalany. A külföldi alapító a szlovák szervezeti egysége számára köteles kinevezni vezetőt. A szervezeti egység vezetője cselekedhet a külföldi vállalkozás nevében, de csak olyan mértékben, amilyen mértékben jogosultságot kapott.
A szervezeti egység vezetője csak természetes személy lehet. Amennyiben bármelyik EU tagállam állampolgára, illetve a Gazdasági Együttműködési szervezet (OECD) tagállamának állampolgára, nem szükséges, hogy rendelkezzen tartózkodási engedéllyel Szlovákia területén.
Szervezeti egység típusai
Tevékenységűk alapján a szervezeti egységek két csoportra oszthatók:
- A szervezeti egység Szlovákia területén teljes mértékben végez vállalkozási tevékenységet harmadik személyek felé. Ilyen esetben bevételei más egységektől is származnak, nem csupán az alapítójától.
- A szervezeti egység csak a külföldi alapítója számára végez kiegészítő tevékenységet, pl. piackutatást, marketing tevékenységet, közvetítést, vagy akár csak raktározást. Harmadik személyek felé irányuló tevékenységet az alapító külföldi cég végzi. A külföldi alapító finanszírozza a szervezeti egység működését.
Szervezeti egység létrehozása
Amennyiben külföldi cég vállalkozási tevékenységet kíván folytatni Szlovákia területén, a szervezeti egységét be kell jegyeztetnie a szlovák cégbíróság által. A szlovák vállalkozási engedély a cégbírósági bejegyzés napjától érvényes, nem attól a pillanattól, amikor a külföldi cég megkezdi a tevékenységét Szlovákiában.
A szervezeti egység létrehozásáról a külföldi cég taggyűlése dönt határozat formájában. A határozatban kinevezi a szervezeti egység vezetőjét is.
Még a cégbírósági bejegyzés előtt meg kell szerezni az engedélyt a tevékenység végzésére az iparűzési hivatal által. A vállalkozási engedély megszerzéséhez a következők szükségesek:
- a taggyűlés határozata a szervezeti egység létrehozásáról,
- bérleti szerződés, illetve tulajdonlap az ingatlanhoz, amelynek a címén lesz bejegyezve a szervezeti egység,
- az alapító vállalkozás külföldi cégkivonata,
- olyan tevékenységek végzéséhez, amelyekhez speciális engedély szükséges, ennek az engedélynek a megszerzése és a felelős vezető kinevezése.
Szervezeti egység számvitele
Annak ellenére, hogy a szervezeti egység nem önálló jogalany, köteles kettős számvitelt vezetni. A számviteli törvény rendelkezései vonatkoznak rá.
Nincs külön jogszabály, azaz számviteli eljárás, amely kizárólag a szervezeti egység számvitelét szabályozná. Így a vállalkozások kettős számvitelére vonatkozó számviteli szabályok értelmében szükséges eljárni.
A szervezeti egység számvitele az alapító külföldi cég számvitelének osztatlan része. A többi tevékenység számvitelétől analitika által választható el.
A gyakorlatban tehát a külföldi cég vezeti a számvitelt saját országa előírásai szerint az összes szervezeti egységének tevékenységére vonatkozóan. Szlovákiában meg a szlovák előírások szerint vezet kettős számvitelt, de csak azon tevékenységek alapján, amelyeket a szlovák szervezeti egysége végez.
A szervezeti egység megalakulása után nyitó mérleget állít össze. Az első könyvelt tételek közé tartozik általában az alapítójától kapott pénzbeli támogatás.
A gazdálkodási időszak végén beszámolót kell készíteni a szervezeti egységre vonatkozóan a szlovák számviteli törvény rendelkezései betartásával. Tehát el kell készíteni a mérleget, eredménykimutatást és a mellékletet.
A működő szervezeti egységek adatainak megerősítése szükséges
Egy korábbi cikkemben már írtam róla, hogy 2020. szeptember 30.-ig szükséges megerősíteni a külföldi vállalkozás szlovák szervezeti egységének cégbíróság által rögzített adatait.
Ezt a kötelességet a COVID miatt elhalasztották 2021. szeptember 30.-ig.
Szervezeti egység megszüntetése
A szervezeti egység megszüntetése – hasonlóképpen, mint a létrehozása, az alapító külföldi cég taggyűlésének határozata alapján történik. A határozat hiteles fordítását szükséges benyújtani a szlovák cégbíróság felé, amely töröli a külföldi cég szervezeti egységét a cégbírósági nyilvántartásból.
Állandó telephely
Ne tévesszük össze az állandó telephelyet a szervezeti egységgel. Az állandó telephely adóügyi fogalom. Nem cégbírósági bejegyzés alapján jön létre, ezért nem számviteli egység. Nem is vezet számvitelt.
A szervezeti egység megkülönböztetéséről az állandó telephelytől, a hozzáadottérték-adóról és a transzferár szabályokról írtam egy korábbi cikkemben.
Az Ön lehetőségei
Az Ön magyar vállalkozása Szlovákia területére való kiterjesztése előtt tájékozódjon a lehetőségekről, kötelességekről és tennivalókról. Egy-két órás szakmai konzultáció igénybevételével kiküszöbölheti a későbbi kellemetlen helyzeteket és szankciókat.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2020.06.28.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.