Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Manapság egyre gyakoribb az a helyzet, amikor az egyik országban letelepedett személy másik országban dolgozik. Általában a munkavégzés országában tartozik a társadalombiztosítás rendszerébe. Ahhoz, hogy a lakóhelye szerinti országban is jogosult legyen orvosi ellátásra, a külföldi társadalombiztosítás igazolása szükséges. Hogy történik az ilyen igazolás intézése? Olvassa tovább a cikkben.

 

Külföldi társadalombiztosítás igazolása

 

Csak egy országban lehetünk biztosítottak

Ebben a cikkben a külföldi rendes munkaviszonyról írok. Nem az ideiglenes kiküldetésről. A kiküldetésre vonatkozó szabályozás szerint némely esetben a munkavállaló továbbra is a saját hazájában tartozhat a társadalombiztosítása alá.

Ha viszont a munkavállaló külföldön lép rendes munkaviszonyba, a munkavégzés országában kell, hogy tartozzon az ottani társadalombiztosítási rendszer alá.

Erről szól a szociális biztosítási rendszerek összehangolására vonatkozó 883/2004/EK rendelet, amely 2010. május 1-jén lépett érvénybe az egész EU területén. Ezt követte még két végrehajtási eljárásról szóló rendelet (988/2009/EK és 987/2009/EK).

A 883/2004/EK rendelet meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján két vagy több tagállamban kereseti tevékenységet folytató személy melyik állam társadalombiztosítási rendszere alá tartozik.

Az a munkavállaló, aki másik tagállamban lakik, az eltartott családtagokkal együtt teljes ellátásra jogosult mind a lakóhelye szerinti, mind a munkavégzés helye szerinti államban. Ugyanez vonatkozik a másik tagállamban önállóan kereseti tevékenységet végző személyekere is.

Mivel minden személyre csak egy tagállam jogszabályai vonatkozhatnak, ezt a tényt a másik tagállamban jelentenie kell. Az E típusú űrlapokat az EU tagállamai közötti kommunikációra használják.

Amennyiben szlovák állampolgárnak Magyarországon lesz munkaviszonya, a magyar társadalombiztosítás alá csak abban az esetben jelentkezhet be, ha Szlovákiában kijelentkezett az egészségbiztosítótól.

Ugyanez történik fordított esetben is. Ha Magyarország lakosa szlovák munkáltatóval köt munkaszerződést és tartósan Szlovákia területén fogja végezni a munkát, ki kell jelentkeznie a magyar társadalombiztosítás rendszeréből.

Társadalombiztosítás Szlovákiában

Míg Magyarországon egy rendszerbe tartozik az egészségbiztosítás és a szociális biztosítás, Szlovákiában ezek két különböző rendszert képeznek. Külön törvény vonatkozik az egészségbiztosításra és másik törvény a szociális biztosításra.

A szociális biztosító a következő alapokat kezeli:

  • biztosítás betegség esetén,
  • öregségi nyugdíjbiztosítás,
  • rokkantsági nyugdíjbiztosítás,
  • balesetbiztosítás,
  • munkanélküliség esetére vonatkozó biztosítás,
  • garanciaalap,
  • és tartalékalap.

Egészségbiztosítóból meg három is van Szlovákiában – egy állami és két magántulajdonban lévő biztosítótársaság:

  • Všeobecná zdravotná poisťovňa,
  • Dôvera zdravotná poiťovňa,
  • Union zdravotná poisťovňa.

A munkaviszony kezdetekor E104-es igazolás

Ha tehát egy szlovák állampolgár Magyarországon létesít munkaviszonyt, ki kell jelentkeznie a szlovák egészségbiztosítási rendszerből. A három egészségbiztosító társaság közül valamelyiktől E104-es igazolást kell igényelnie arról, hogy a szlovák biztosítási státusza melyik naphoz fejeződik, illetve fejeződött be. Csak egy ilyen igazolás alapján fogadhatja őt be a magyar társadalombiztosítási rendszer.

Ugyanez érvényes fordított esetben is. A magyar állampolgárnak, aki eddig a magyar társadalombiztosítási rendszer alá tartozott, az OEP-től kell kérni igazolást arról, hogy kijelentkezett az ottani rendszerből. Majd választania kell a három szlovák egészségbiztosítási társaság közül valamelyiket. Az E104-es igazolvány felmutatása után lehet őt befogadni a szlovák egészségbiztosítási rendszerbe.

Ellátás jogosultságára szolgál az E106-os igazolás

Az E106 igazolás az egészségügyi ellátásra való jogosultságról szól, ha nem abban az országban él a munkavállaló, ahol biztosított. Jelenleg már „PD S1”, vagy egyszerűen csak „S1” címen ismert. Ezt az űrlapot kiküldött munkavállalók, határokon átnyúló munkavállalók, nyugdíjasok, köztisztviselők és eltartottjaik használják.

Az E106-os (S1) igazolás arra szolgál, hogy a másik országban dolgozó munkavállaló a saját hazájában is jogosult legyen az egészségügyi ellátásra. Mondhatjuk úgy is, hogy ez az igazolás egy hivatalos ígéret a másik ország biztosítójától, hogy kifizeti a munkavállaló által saját hazájában igénybe vett orvosi ellátást.

Alapvető előfeltétele azonban az, hogy a munkavállaló legálisan dolgozzon a másik országban. Az igazolás igénylésekor a munkavállalói szerződést is szükséges felmutatni.

Az E106-os (S1) igazolást Szlovákiában általában csak fél évre adják ki. Az időszak elteltével a munkavállalónak újra igényelnie szükséges és ismét el kell juttatnia a lakóhelye alapján illetékes egészségbiztosítási, illetve társadalombiztosítási hivatal kirendeltségéhez.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2020.10.18.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

 

 

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!