A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
2019 tavaszán bevezetésre kerül, és nyártól kötelező lesz az online pénztárgép használata Szlovákiában. Ez azt jelenti, hogy a pénztárgépek online be lesznek kötve a pénzügyi hatósághoz. A projektnek szlovákul „eKasa” (olvasd ekasza) a neve.
Az elektronikus regisztrációs pénztárgépek (ERP) használatáról áttérünk az online regisztrációs pénztárgépekre (ORP). Az „eKasa” rendszer lehetővé teszi a pénztárbizonylatok ellenőrzését valós időben.
„eKasa” alatt a virtuális regisztrációs pénztárgépek (VRP) és az online regisztrációs pénztárgépek (ORP) egyaránt értendők. A pénztárgépek üzemeltetése során mindenképp szükség lesz internetes csatlakozásra.
Azok számára, akik most vezetik be először a pénztárgépet, április 1.-től lesz kötelező. Azoknak, akik már eddig is használtak elektronikus regisztrációs pénztárgépet, legkésőbb június végéig meg kell oldani az átmenetet az online pénztárgépre.
Mit hoz a pénztárgép-törvény módosítása
A 289/2008 számú elektronikus regisztrációs pénztárgépek használatáról szóló törvény módosítása rendelkezik az online regisztrációs pénztárgépek, másnéven „eKasa” bevezetéséről. Az online pénztárgép bevezetése után már minden pénztárbizonylat rögzítve lesz a pénzügyi hatóságnál.
A pénztárgépek egy részét lehet majd továbbra is használni, csupán szoftverfrissítést fog igényelni a berendezés. A jelenleg használt pénztárgépek nagy részét viszont le kell cserélni.
Az „eKasa” bevezetése után
- nem kell napi zárást végezni, csökken az adminisztráció,
- nem szükséges archiválni a napi, illetve havi ellenőrző kimutatásokat,
- nem lesz szükség pénztárkönyvre,
- bármikor elérhetők és letölthetők lesznek az adatok (24/7), amelyek használhatók lesznek a számvitelben és a DPH (szlovák ÁFA) bevallások készítése folyamán.
Az adatok tárolása nemcsak a központi tárhelyen történik, hanem a berendezés védett tárhelyén is rögzítve lesznek. A régi pénztárgépekben használt fiskális memóriát adattárhely váltja fel. A korábban használt pénztárkönyvet meg szerviz-könyv váltja fel.
A pénztárbizonylatok kiállítására nem csupán pénztárgépek lesznek alkalmasak. Használhatók lesznek akár a mobilok, táblagépek, vagy számítógépek. Bevezetésre kerülnek elektronikus nyugták.
A változás több területet is érint
Többek között érinti
- a készpénzforgalmi értékesítést,
- a raktárnyilvántartást,
- a vásárlók azonosítását.
A jóváhagyott törvénymódosítás alapján szükséges, hogy az online regisztrációs pénztárgép, mint hardver és szoftver megoldások halmaza, a pénzügyi hatóság által hitelesített legyen.
Virtuális pénztárgép lehet az egyik megoldás
Eddig is volt már lehetőség arra, hogy virtuális regisztrációs pénztárgép (VRP) által történjen a vállalkozás készpénzes bevételének rögzítése. A virtuális regisztrációs pénztárgép a pénzügyi hatóság portáljához van online bekötve.
Azokat a vállalkozásokat, akik jelenleg is virtuális pénztárgépet használnak, nem érinti a törvénymódosítás. A virtuális pénztárgépekről ebben a két korábbi cikkemben írtam:
A virtuális regisztrációs pénztárgépek bevezetésének második hulláma
Virtuális pénztárgép előnyösebb funkciókkal
A következő linken tud virtuális regisztrációs pénztárgépet igényelni:
https://vrp.financnasprava.sk/#!/login
Az igénylése és működtetése ingyenes. Csupán internetes hozzáférést és nyomtatót kell biztosítani.
A virtuális pénztárgépet nem használhatják azok a vállalkozások, amelyeknél
- több mint 2000 árutétel, illetve szolgáltatás típusának rögzítése szükséges,
- gyakran értékesítenek olyan helyen, ahol nem elérhető az internet és szükségük van arra, hogy ilyenkor is működjön a pénztárgépük,
- vonalkód szkenner segítségével rögzítik az áru adatait,
- raktárkészlet kezelésével összekapcsolt megoldásra van szükségük.
Amennyiben a vállalkozást a fentiek nem korlátozzák, elegendő számukra egy mini nyomtató, amelyet a virtuális pénztárgép által kiállított bizonylat kinyomtatására használhat.
Hogy fog az „eKasa” működni a gyakorlatban
Minden értékesítésről, illetve készpénzben történő számla-kiegyenlítésről, amelyet a vállalkozó megtesz, a pénzügyi hatóság azonnal tudni fog. A bizonylat kinyomtatása és a vásárlónak történő átadása előtt az értékesítés adatait bekerülnek a központi tárhelyre az „eKasa” rendszeren belül. A rendszer abban a pillanatban egy azonosító jelet oszt ki az értékesítésnek. Ez az azonosító jel megjelenik a nyugtán, mint egy többkarakteres kód.
Az „eKasa” működésének feltétele az internetes hozzáférés. Ez által történik az adatcsere a pénzügyi hatóság által működtetett központi tárhellyel. Amennyiben a bizonylat kiállítása folyamán megszakadna az internetes kapcsolat, a vállalkozó kiállíthatja a bizonylatot offline rezsimben és ezt átadja a vásárlónak. Az internetes kapcsolat létrejötte után ezt a bizonylatot a vállalkozónak 48 órán belül el kell küldenie a pénzügyi hatósághoz. Amennyiben olyan helyen történik az árusítás, ahol nincs internetes szolgáltatás, a vállalkozó köteles kérvényezni az adóhatóságnál, hogy a bevételt utólagosan küldhesse be az adóhatóságnak. Ezt legkésőbb 30 napon belül kell megtennie.
Mi a teendő az új típusú pénztárgépek bevezetésével kapcsolatban
- internetes hozzáférést biztosítani az árusító helyen,
- beszerezni a pénzügyi hatósághoz online bekötött regisztrációs pénztárgépet,
- elektronikusan kérvényezni az online pénztárgép kódját a pénzügyi hatóságtól,
- telepíteni a pénztárgépnek kirendelt kódot az „eKasa” rendszerbe,
- a pénztárbizonylatokat az online regisztrációs pénztárgép által kiállítani a vásárlók számára legkésőbb 2019. július 1-től.
Mi lesz a jelenlegi pénztárgéppel
A jelenleg használt pénztárgépek némelyik típusánál, illetve fiskális moduloknál lehetséges lesz ezek felújítása (upgrade) az új követelményeknek megfelelően. Így továbbra is használhatók lesznek.
Sajnos ez nem minden esetben lesz járható út. Ezért vegye fel a kapcsolatot a műszaki partnerével, akitől a pénztárgépet vásárolta, és érdeklődjön az iránt, hogy átalakítható lesz-e az Ön pénztárgépje az új követelményeknek.
Az eddigi elektronikus regisztrációs pénztárgépek kódjai (DKP) központilag meg lesznek szüntetve 2019. július 1.-vel. Természetesen ez nem vonatkozik azokra a pénztárgépekre, amelyek módosítva lesznek online pénztárgépekre. A módosítási folyamatban az új kód kérvényezésével párhuzamosan igényelhető a régi kód megszűntetése.
Az új online pénztárgép kódokat 2019.04.01.-től fogja kiosztani a pénzügyi hatóság. Viszont a kérvényeket már 2019.03.15.-től lehet elektronikusan benyújtani.
Annak a vállalkozónak, aki új online pénztárgépet fog beüzemeltetni, nem szükséges meglátogatni a régi kód megszűntetése céljából az adóhatóságot.
Milyen előnyökkel jár az „eKasa” bevezetése a vásárlók számára
- Védelmet nyújt a megbízhatatlan piaci szereplőkkel szemben. A pénztárbizonylatot az ODP applikáció által bármikor le lehet ellenőrizni.
- A kiadások könnyebb bizonyítása – például építkezés esetén, különböző biztosításoknál, jótálás érvényesítésénél.
- A bizonylatok egyszerűbb nyilvántartása, például az adóbevallás és az ellenőrző kimutatás előkészítése és kitöltése során. A számviteli adatrögzítés folyamatának egyszerűsítése.
- A pénztárbizonylatok QR kódot is tartalmaznak.
- A vállalkozó elektronikus pénztárbizonylatot is küldhet a vásárlónak.
- A megvalósított kiadások jobban áttekinthetők – spending report.
Ha tetszett a cikk és további hasznos információkhoz szeretne jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szótárt küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.03.10.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.