Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A szlovák Kereskedelmi Törvénykönyv 2020 őszén átfogó módosításon ment át. Ennek egy része a külföldi vállalkozás által létrehozott szlovák szervezeti egység cégnyilvántartási bejegyzésére vonatkozik.

 

Szlovák szervezeti egység, fióktelep, kirendeltség a Kereskedelmi Törvénykönyv módosítása után

 

A fogalom új meghatározása

A törvénymódosítás megváltoztatta a szervezeti egység eddigi definícióját.

A szlovák szervezeti egység, mint fogalom, ezen túl a vállalat bármilyen részlegének összesített megnevezését takarja. Lehet ez fióktelep, kirendeltség, iroda, vagy akár csak raktár, amely bejegyzésre kerül a szlovák cégbíróság nyilvántartásába.

Ez a kiigazítás hozzájárult a szervezeti egység meghatározásának jobb áttekinthetőségéhez és érthetőségéhez.

A tulajdonos hitelesített beleegyezése a cím bejegyzésével

A szervezeti egység működési címének cégbírósági bejegyeztetéséhez az ingatlan tulajdonosának közjegyző által hitelesített beleegyezése szükséges. Kivéve, ha az ingatlan a szervezeti egység külföldi alapítójának tulajdonában van.

Adatok megerősítése szükséges

A szlovák szervezeti egység külföldi alapítója 2021. szeptember 31-ig köteles megerősíteni a cégbíróságon bejegyzett adatokat. Ezt egy erre a célra létrehozott űrlapon szükséges megtennie. Az eredeti határidő 2020. szeptember 30. volt. Csak a járvánnyal kapcsolatos rendkívüli intézkedések során ezt az időpontot is egy évvel elhalasztották.

A rendelkezésnek az az oka, hogy sok inaktív, alvó, nem működő szervezeti egység halmozódott fel a szlovák cégnyilvántartásban. Ezeket kívánják törölni. Ugyanis amennyiben a szervezeti egység vezetője nem biztosítja az adatok megerősítését, a szervezeti egységet 2021. szeptember 30. után ex offo törölni fogják a cégbírósági nyilvántartásból.

Amennyiben a szervezeti egység alapítója a törvényben előírt határidőn belül nem tesz eleget kötelezettségének, az illetékes bíróság a szervezeti egység törléséről szóló értesítést a Kereskedelmi Közlönyben teszi közzé. Ezen értesítés közzétételét követő 6 hónap elteltével törli a szervezeti egységet a szlovák cégnyilvántartásból.

Kizárólag elektronikusan

A törvénymódosítás után a cégbíróságra benyújtandó kérelmeket kizárólag elektronikus úton lehet beküldeni a helyileg illetékes megyei cégbíróságra a slovensko.sk portál által.

A szervezeti egység adatainak megerősítése céljából a Szlovák Köztársaság Igazságügyi Minisztériuma létrehozott egy speciális nyomtatványt, amelyet szintén kizárólag elektronikus úton lehet benyújtani a cégbíróság felé.

Amennyiben a törvényben előírt határidőn belül kerül benyújtásra az adatok megerősítésére irányuló kérelem, nem tartozik díjkötelezettség alá.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2021.01.03.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

 

 

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon hozzám!