A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.
Az online elektronikus pénztárgép, melynek szlovák rövidítése is ORP, „eKasa” (olvasd ekasza) néven ismert. 2019. április 1.-től került bevezetésre. Az online pénztárgép bevezetéséről korábban már írtam részletes cikket – a linkre kattintva olvasható: Online pénztárgép bevezetése Szlovákiában
Hogyan indítható az eKasa
Ahhoz, hogy a vállalkozó üzembehelyezze az online pénztárgépet, magán a pénztárgépen kívül még a következőket kell megszereznie:
- eKasa azonosító jelét – kód eKasa klient
- indító azonosító kódhalmazt – inicializačný identifikačný balíček
- pénztárgép hitelesítési kódját – autentifikačný kód
Nézzük tehát ez egyes lépéseket részletesen.
eKasa azonosító jel
A pénztárgép azonosító jelét a vállalkozás személyes internetes övezetén belül kell megkérvényezni. Erre szolgál az elektronikus űrlapok katalógusában a megfelelő kérvény – Žiadosť o pridelenie kódu pokladnice eKasa klient.
Az űrlapon párhuzamosan bejelenthető az eddig használt pénztárgép kódjának felfüggesztése.
Pénztárgép azonosító kódhalmaza
Április 1.-től elérhető a pénzügyi hatóság portálján minden vállalkozás számára az eKasa övezet. Ebben található az összes olyan pénztárgép listája, amelynek a vállalkozás által benyújtott kérvény alapján megadta a pénzügyi hatóság az „eKasa klient” azonosító jelét.
Kiválasztva egy adott pénztárgépet a listából, letölthető az azonosító kódhalmaza a helyi tároló egységre.
Hitelesítési kód
Következő lépésben az eKasa övezeten belül kérvényezni kell egyenként minden pénztárgép számára a hitelesítési kódot. A kérvényben kell feltüntetni az adott pénztárgép egyedi jelszavát. Tanácsos ezt felírni, vagy legalább jól megjegyezni. A kérvény feldolgozását követően az eKasa övezetben lesz elérhető az adott pénztárgép hitelesítési kódja, amelyet szintén le kell tölteni a helyi tároló egységre.
Az említett két kódot (az azonosító kódhalmazt és a hitelesítési kódot) be kell táplálni az online pénztárgépbe.
A következő lépésben még az egyes értékesített tételek adatait szükséges beállítani. Mindenképp a gyártó, illetve forgalmazó cég utasításait tanácsos követni. Ez után internetre csatlakoztatva használható lesz az online pénztárgép.
A pénzügyi hatóság értesítőt küldött a felhasználóknak
A szlovák pénzügyi hatóság március utolsó hetében elektronikus úton értesített több mint 200.000 felhasználót, akik eddig is használtak pénztárgépet. A levélben arra hívja fel a felhasználók figyelmét, hogy minden olyan személy, aki eddig hozzáfért az adóalany személyes adózónájához, automatikusan hozzáférést kap az eKasa övezethez is. Tehát nem árt, ha a vállalkozás tulajdonosa felülbírálja, hogy kinek milyen jogosultsága van a személyes adózónához a pénzügyi hatóság portálján belül.
Softwarning
Softwarning olyan barátságos tájékoztató közlemény, amelyet a szlovák pénzügyi hatóság egy kiválasztott ügyfél-csoportnak küld. Ez egy ügyfélbarát intézkedés a modern szlovák pénzügyi hatóság részéről. Az ilyen tájékoztató jellegű közleményeket a pénzügyi hatóság minden esetben elektronikus úton küld. Az ilyen módon küldött értesítés nem jelent automatikusan adóeljárás kezdetét, csupán tájékoztató jellegű.
Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárat küldök.
Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2019.04.01.
Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamiylen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.