Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


Ha a vállalkozási tevékenység jellege nem teszi lehetővé, hogy a vállalkozó mindent otthon végezzen, vagy ügyfelek látogatásával jár, akkor nélkülözhetetlen az üzemi egység létrehozása szlovák előírások szerint. Ha a vállalkozáson belül gyártási tevékenység vagy nagyobb árukezelés történik, a törvény megköveteli az üzemi egység létrehozását, és nem engedélyezi a vállalkozás otthoni működtetését.

 

Üzemi egység létrehozása szlovák vállalkozásnál

 

Üzemi egység vagy üzleti vonatkozású helyiség

Fontos megkülönböztetni ezeket a fogalmakat. Az üzemi egységről, az üzleti tevékenység székhelyéről és az üzleti vonatkozású helyiségekről a 455/1991 számú iparűzési törvény rendelkezik a 17.§-ban.

Üzemi egység

Üzemi egység (szlovákul „prevádzkáreň”) olyan hely, illetve helyiség, amelyben a vállalkozó és az alkalmazottai az üzleti tevékenységet végzik. Ilyen lehet a gyártó egység, kiskereskedelmi bolt, étterem, kávézó, fodrászat, kozmetikai szalon, stb.

Üzleti tevékenység székhelye

Az üzemi egység nem azonos az üzleti tevékenység székhelyével (szlovákul „miesto podnikania”). Az üzleti, ill. gazdasági tevékenység székhelye valójában egy postacím. Ez lehet akár a vállalkozó otthonával azonos cím. A vállalkozó ezen a címen fogadja a postai küldeményeket, itt intézi az adminisztrációt.

Üzleti vonatkozású helyiség

Az üzleti vonatkozású helyiség (szlovákul „priestor súvisiaci s prevádzkovaním živnosti”) nem azonos az üzemi egységgel.

Amennyiben a vállalkozó nem állandó lakóhelyén végzi tevékenységét, de munkája jellege nem igényli az üzemi egység létrehozását, akkor azt a helyet, ahol a vállalkozással kapcsolatos tevékenységet végzi, üzleti vonatkozású helyiségnek nevezik.

Az üzleti vonatkozású helyiség (üzlethelyiség, mint rövidített fogalom) általában kiegészítő jellegű. Például:

  • raktár,
  • parkoló vagy garázs,
  • műszaki karbantartási helyiség,
  • jogi személy székhelye, természetes személy vállalkozásának címe,
  • mintaboltok, bemutatótermek.

Bejelentési kötelesség

A létrehozandó üzemi egységet, például éttermet, boltot, fodrászatot, különböző testápolási szalonokat, stb. több intézményhez is be kell jelenteni.

Regionális Közegészségügyi Hivatal

A vállalkozási tevékenység indítása előtt köteles a vállalkozó az üzemi egysége használatát engedélyeztetni a Regionális Közegészségügyi Hivatal által.

Ez a kötelesség minden típusú gazdasági egységre vonatkozik – az egyéni vállalkozókra, a kereskedelmi társaságokra és a civil szervezetekre is.

Vállalkozás Engedélyezési Hivatal

Az üzemi egység létrehozását a vállalkozó köteles bejelenteni a Vállalkozás Engedélyezési Hivatalnak a vállalkozási tevékenység bejelentésével egyidejűleg. Amennyiben nem a gazdasági tevékenység kezdetével egyidejűleg lesz létesítve üzemi egység, ennek létesítését később is be lehet jelenteni a Vállalkozás Engedélyezési Hivatalnál. A bejelentést az előtt szükséges megtenni, mielőtt az üzemi egység általi működés megkezdődik.

Amennyiben később a vállalkozásnak több üzemi egysége jön létre, mindet be kell jelenteni a megnyitásuk előtt. Az üzleti vonatkozású helyiséget is köteles a vállalkozó bejelenteni a helyi illetékes Vállalkozás Engedélyezési Hivatalnak.

Az üzemi egység és az üzleti vonatkozású helyiség bejelentésénél fel kell mutatni a használatbavételi jogot. Amennyiben saját tulajdonú ingatlanról van szó, ezt tulajdonlappal lehet igazolni. Amennyiben bérelt helyiségről van szó, a tulajdonos írásbeli beleegyezését is szükséges felmutatni a Vállalkozás Engedélyezési Hivatalnak.

Adóhatóság

Az üzemi egység létrehozását az adóhatóság felé is be kell jelenteni. Az adóhatóság bármikor jöhet ellenőrizni a vállalkozási tevékenységet. A bejelentést meg lehet tenni a Vállalkozás Engedélyezési Hivatal által az ottani bejegyeztetéssel párhuzamosan, vagy közvetlenül az adóhatóság felé az erre vonatkozó űrlapon.

A külföldi vállalkozás kimondottan köteles az adóhatóság felé bejelenteni a Szlovák Köztársaság területén létesített üzemi egységét, mivel ez által állandó telephelye is keletkezik Szlovákiában.

Önkormányzat

A legtöbb esetben az a település vagy városrész, amelyben a vállalkozás működik, értesítést igényel az üzleti egység létrehozásáról. Ezt a kötelezettséget az önkormányzatok általánosan kötelező erejű rendeletei szabják meg.

Ugyanakkor az önkormányzatok a nyitvatartási idő bejelentését is előírják, amelyekhez önkormányzati jóváhagyás szükséges. A bejelentés benyújtásának határideje az önkormányzattól vagy a városrészektől függően változik. Általában 5-15 nap az adott üzemi egység létrehozása és a tevékenység megkezdése előtt vagy után.

Regionális Állat- és Élelmiszerügyi Hatóság

Bármely élelmiszer-feldolgozó üzemi egység indítása esetén a nyitást be kell jelenteni az Állategészségügyi és Élelmiszerügyi Hivatal felé.

Ez a kötelezettség vonatkozik például élelmiszergyártásra, élelmiszer-csomagolásra, élelmiszer-raktározásra, élelmiszerboltok, pékségek, cukrászda, kávézók, szupermarketek, állandó standok, piaci standok, mobil kávézók, élelmiszer-automaták üzembehelyezésekor, vagy akár benzinkutak esetében.

Egyéb kötelességek

Amennyiben az üzemi egységben a vásárlók készpénzben fizetnek a szolgáltatásért, illetve az termékek vásárlásakor, a vállalkozó köteles online pénztárgéppel rögzíteni a bevételt. Az online pénztárgép használata adóhatósági bejelentéssel jár.

Az üzemi egység megszüntetése

Az üzemi egység felszámolását, illetve megszüntetését hasonlóképpen be kell jelenteni a Vállalkozás Engedélyezési Hivatalnál és az adóhatóságnál.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2020.12.20.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

 

 

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon hozzám!