Az itt közölt anyagokra vonatkozóan a szerzői jogokat fenntartom. További publikálásra, kiegészítésre vonatkozó kérdésekkel, kérem, írjon a janok.julia @ vallalkozasszlovakiaban . hu e-mail címre.
A blogbejegyzések tartalma csupán útmutató, segítséget nyújthat, de messze nem ad részletes választ a felmerülhető helyzetekre és semmiképp nem minősül adótanácsadásnak.


A Szociális Biztosító még 2019-ben csatlakozott a Központi Közigazgatási Portálhoz (slovensko.sk). Ennek köszönhetően lehetséges elektronikus chippel ellátott személyi igazolvány által is belépés a Szociális Biztosító portáljára.

 

Belépés a Szociális Biztosító portáljára – megszűnnek a GRID kártyák

 

Jelenleg még háromféle belépés működik

Két éve, azaz 2019-től lehetséges a belépés elektronikus azonosító kártya (eID) segítségével. Szlovák állampolgárok a chippel ellátott személyi igazolványt használják. Külföldi állampolgárok használhatnak chippel ellátott lakcímkártyát, vagy alternatív hitelesítési eszközt.

Másik lehetőség, melynél a belépés név, jelszó és mobil applikáció segítségével történik. A portál felhasználóinak 2021. júliustól áll rendelkezésükre.

Párhuzamosan 2021. december végéig működik még a bejelentkezés jelenleg legelterjedtebb módja az ún. GRID kártyák által. Új felhasználónak már nem adnak ki GRID kártyát.

Más típusú hozzáférés aktiválása

Azok a felhasználók, akik eddig GRID kártya segítségével léptek be a Szociális Biztosító portáljára, belépés után aktiválni tuják az elektronikus azonosító kártya (eID) segítségével az új típusú hozzáférését. Vagy letölthetik a mobil applikációt, majd névvel és jelszóval tudnak belépni az elektronikus felületre. Nem kell személyesen felkeresni a biztosító valamelyik kirendeltségét.

Azok a felhasználók, akik a jövőben tervezik, hogy hozzáférést szeretnének a Szociális Biztosító portáljához, választhatnak az eID és a mobil applikációs megoldás között. Mindkét esetben szükséges, hogy megállapodást kössenek a biztosítóval az elektronikus szolgáltatások használatáról. Ezt legegyszerűbb személyesen intézni a Szociális biztosító valamelyik kirendeltségén.

Kinek szükséges a hozzáférés és miért

Munkáltatók az elektronikus szolgáltatások weboldalán intézik a különböző regisztrációkat és beküldik a havi kimutatásokat a fizetendő járulékokról.

Egyéni vállalkozók is a járulékaikkal kapcsolatos tennivalókat tudják intézni az elektronikus szolgáltatások által.

Természetes személyek, mint biztosítottak, ha megszerzik a hozzáférést, meg tudják tekinteni, hogy a munkáltatójuk rendesen fizeti-e a rájuk vonatkozó járulékokat és milyen összegben.

Új munkáltató bejelentésének folyamata

Mielőtt egy munkáltató felveszi az első alkalmazottját, legalább egy nappal a munkaviszony kezdete előtt jelentkeznie kell a Szociális Biztosítónál.

  • Nyilvántartásba kell vetetni a munkáltatót a „munkáltató nyilvántartási űrlap” (RLZ) által.
  • Megállapodást kell kötni a Szociális Biztosítóval az elektronikus szolgáltatások használatáról és aktiválni a hozzáférést.
  • Legkésőbb egy nappal a munkaviszony kezdete előtt be kell jelenteni a munkavállalót a megfelelő űrlap segítségével (RLFO).

Ez vonatkozik a külföldi munkáltatókra is, akik Szlovákiában foglalkoztatnak alkalmazottakat. A munkáltatók megbízhatnak külső bérszámfejtőt a tennivalók elvégzésével.

 

Ha tetszett a cikk és szeretne további hasznos információkhoz jutni, itt feliratkozhat hírlevelemre, amelyhez ajándékba egy kis SK-HU szakszótárt küldök.

Szerző: Janok Júlia – Szlovákiai vállalkozások szakértője, 2021.10.24.

 

Janok Julia

Janok Júlia – accountant-expert (számviteli szakértő). A Párkányi MARK PLUS, s.r.o. tulajdonosa és ügyvezetője. Több mint húsz éves tapasztalattal rendelkezik a számvitel és adózás terén. 15 éve segíti azokat a magyar vállalkozókat, akik valamilyen formában (nemcsak szlovák cég által) Szlovákiába terjesztik ki a vállalkozásukat.

 

 

Tagok belépése

Elfelejtette a jelszavát?

Csatlakozzon a Prémium tartalom olvasóihoz!